‘Restorestje’ bij ons, ‘rest-o-pack’ in Franstalig België
De oproep van Test-Aankoop viel niet in dovemansoren: de consumentenorganisatie ontving heel wat inzendingen en legde die voor aan haar Facebookfans. Samen met de bezoekers van het “Niets Is Verloren”-festival in Gent maakten die een eerste selectie: verspil-me-nietje, restorestje, kliekjesdoos, nagenieter, overdoos en overschoteltje. Daarvan werd de winnaar ‘restorestje’, met 28 % van de 6000 stemmen. Aan de andere kant van de taalgrens werd massaal gekozen voor ‘rest-o-pack’.
De nieuwe naam zal nu worden verspreid via stickers die op de deur van een restaurant kunnen worden gekleefd, om aan te geven dat u daar zonder problemen een ‘restorestje’ kunt vragen. Restaurantgids Resto.be zal de sticker aan haar 4.000 leden in heel België bezorgen en het gebruik van de sticker promoten.
Ook de partnersteden Brussel en Luik engageren zich om de sticker actief bij hun restaurants te promoten. De stad Gent zal daarenboven 5000 dozen voor overschotjes met de naam ‘restorestje’ erop (zie foto) verdelen onder de Gentse restaurants.