‘Origineel’ populairder dan de kopie
In november 2012 verwierf Lotus Bakeries (van de speculoos) de rechten op het “best verkochte koekje van België“: de Dinosauruskoekjes. Tot dan waren die koekjes altijd geproduceerd door LU. Het verlies van de exclusieve rechten betekende een serieuze aderlating voor LU, dat dan ook naarstig op zoek ging naar een evenwaardige opvolger. Dat werd uiteindelijk Aztec Jungle, een koekje dat qua recept en smaak een perfecte kopie was van de Dinosauruskoekjes, maar dan in de vorm van een aap, een toekan of een schildpad.
LU was ervan overtuigd dat de consument zou kiezen voor de ‘originele’ smaak en dat de vorm van ondergeschikt belang zou blijken, maar dat was blijkbaar een misrekening: “Op zich scoorde de Aztec Jungle niet slecht. Maar je wist op voorhand dat het moeilijk zou zijn om het succes van de Dinokoek te overtreffen. Het succes van de Dino was te groot en de naam te bekend“, geeft LU-woordvoerster Annick Verdegem ruiterlijk toe.
Productie al gestopt rond de jaarwisseling
Dus besloot LU om de productie van Aztec Jungle in Herentals stop te zetten. Dat gebeurde al rond de jaarwisseling, maar het nieuws kwam nu pas naar buiten. “De productie is inderdaad volledig stopgezet”, bevestigt Verdegem. “Vroeger werd ons Dino-koekje in België, Frankrijk, Nederland en nog andere landen verkocht, maar de directie had beslist om de opvolger enkel in België te verkopen. Daardoor was het productieproces niet rendabel genoeg. Daarom is nu beslist dat het beter is om harder te focussen op onze echte troeven zoals Prince en TUC. Die verkopen ook goed in het buitenland.”
De beslissing leidt in elk geval niet tot banenverlies in de koekjesfabriek in Herentals: de arbeiders worden gewoon ingezet op andere productielijnen.