Bewustmaking
Regisseur Joakim Kleven nam de jongeren mee naar Cambodja om ze bewust te maken van de situatie daar en in andere landen. De tieners konden niet enkel praten met de textielarbeiders, ze gingen ook zelf aan de slag in een fabriek.
De drie Noorse jongeren storten tijdens de opnames van de reeks “Sweatshop. Dead Cheap Fashion” meermaals in, wanneer ze beseffen in welke omstandigheden hun kledij wordt gemaakt. Ze hebben het op zich genomen om in hun thuisland de bevolking bewust te maken van de situatie en zo het debat over de lage lonen en slechte omstandigheden op gang te brengen.
Verklaring H&M
De makers van de reeks hebben ook aan het Zweedse modebedrijf H&M gevraagd om zich te laten interviewen voor de reeks, maar dat weigerde. De keten gaf wel een korte verklaring mee, waarin het stelt dat het sinds 2013 ijvert voor beter loon en betere omstandigheden bij zijn leveranciers en dat de situaties in de reeks niet meer voorkomen bij H&M.
Sinds de ramp van Rana Plaza in Bangladesh in april 2013 is er meer aandacht voor de omstandigheden binnen de textielindustrie. Heel wat bedrijven hebben zich geëngageerd om het probleem aan te pakken, met onder andere hogere lonen.