Vanmorgen stelde zelfbedieningsgroothandel Makro fier de helemaal vernieuwde foodafdeling van hun Antwerpse vestiging voor. Maar liefst dertien miljoen euro kostte de renovatie, die van de 5000 m² grote afdeling alleen het plafond en de zijwanden overliet. Makro’s directeur operaties Peter Van De Voorde blonk vooral vol trots bij de nieuwe “wijncave” en de gekoelde vleeshal.
Overzichtelijkheid in de versafdeling
Net als bij de “New Generation Aldi” is overzichtelijkheid, zeker in de versafdeling, het toverwoord. Lage togen, duidelijke displays en modern kleurgebruik halen Makro, zeker in deze afdeling, weg van het groothandelsgevoel en doen het bijna een supermarkt lijken. Ook de stijlvolle wijnafdeling, mét professionele sommelier, leunt qua “look and feel” dichter aan bij een wijnhandel dan bij een magazijn. Toch is het aanbod aan wijnen behoorlijk groot – hoewel hun eigen claim dat “werkelijk àlle wijnlanden van Europa” aanwezig zijn toch iets te hoog gegrepen is.
In Deurne is, net als in de vernieuwde vestiging in Machelen, de vleeshal een paradepaardje voor de directie. In plaats van te werken met aparte koelmeubelen is gewoon de hele, afgescheiden, ruimte gekoeld tot 2 à 4 graden – voor de koukleumen onder de klanten zijn er naast de ingang dan ook gratis bodywarmers beschikbaar. Van de Voorde legt uit: “Het kost veel minder energie om een hele ruimte te koelen door middel van koudeluchtblazers, dan om met aparte koelmeubelen te werken. Veel beter voor het milieu – maar uiteraard ook beter voor ons.”
Openhartoperatie voor Makro
De directie is erg tevreden met het resultaat van de vernieuwing, maar is vooral erg blij dat die grotendeels achter de rug is. “Zo’n renovatie kan je vergelijken met een openhartoperatie”, zegt managing director Nik Ritter. “Je mag toch rekenen op een omzet die een kleine 4% lager ligt. Ook qua werken is een renovatie veel duurder dan een nieuwbouw, aangezien de hele winkel intussen wel moet blijven draaien. Je kan wel spreken van een echt ‘annus horribilis’ met deze renovatiewerken, waarbij dan nog de werken aan de hoofdtoegangsweg Turnhoutsebaan kwamen. Bovendien kampten we ook met de werken aan het viaduct van Vilvoorde en de E17 in Gent, waardoor ook de afdelingen van Machelen en Eke veel minder goed liepen.”
“We zijn heel blij dat het leeuwendeel van de renovatie voorbij is”, beaamt Van de Voorde. “Acht maanden lang stond hier een grote tijdelijke tent, maar ideaal was dat toch niet.” Wat volgens hem wél ideaal was, was de timing van de werken: die vielen namelijk perfect samen met de wegenwerken aan de Turnhoutsebaan. “Het was een erg zure appel waar we doorheen moesten bijten met die twee werken samen, maar als we alle positieve reacties horen van klanten én personeelsleden was het dat absoluut waard.”
Vernieuwing als jarenlang, voortdurend proces
Toch is de renovatie nog niet helemaal achter de rug voor Makro Deurne: de drive-inafdeling voor bouwmaterialen en aanverwanten verdubbelt in grootte (naar 10.000 m²) en zou tegen eind november moeten opengaan. Ook een deel van het restaurant moet nog vernieuwd worden en volgend jaar zou ook de enorme non-foodafdeling een nieuw kleedje krijgen. Die zal echter lang niet zo ingrijpend zijn als de complete vernieuwing die de foodafdeling heeft ondergaan”, wist woordvoerster Julie Stordiau te melden. De totale investering zou een dikke 16 miljoen euro bedragen.
De vernieuwing is een nieuwe stap in een jarenlang proces, dat begon toen zusterbedrijf Metro in 2003 op de Belgische markt verscheen. Aangezien Metro zich op dezelfde markt van professionele klanten richtte, schoof Makro beetje bij beetje op richting ‘gewone’ klant. De (nog steeds verplichte) lidkaarten werden gaandeweg ook voor particulieren beschikbaar, de minimumhoeveelheden voor aankopen zakten… en de foodafdelingen begonnen een gedaanteverandering te ondergaan, zoals de Gentenaren (2004) en de Brusselaren (2009) al konden ondervinden. In de komende drie jaar zouden ook de vestigingen van Sint-Pieters-Leeuw, Alleur en Lodelinsart een totaal vernieuwde foodafdeling moeten krijgen.