De eigenaar van Primark, AB Foods, heeft zijn winstverwachtingen verhoogd dankzij mooie omzetstijging in het voorbije kwartaal. Modediscounter Primark deed een flinke duit in het zakje met een verkoopstijging van 13% tot twee miljard pond.
Hogere prijzen
Opmerkelijk: Primark zelf verwees naar het feit dat het gemiddeld flink meer kon aanrekenen voor zijn kleding, ook al staat de keten net bekend om zijn lage prijzen. Volgens het bedrijf waren de prijsstijgingen echter nodig om de gestegen kosten als gevolg van inflatie en stijgende grondstofprijzen te dekken. Desondanks lijkt de vraag naar Primark-producten hoog te blijven, vooral in de grotere winkels in stadscentra.
Belangrijke factoren in de meerverkopen van het afgelopen kwartaal noemde Primark zomerkleding en nachtkleding, maar de Ierse keten zegt vooral de vruchten te plukken van zijn fors verbeterde website, meldt The Guardian. Primark opende in de twaalf weken eindigend op 27 mei vier nieuwe winkels (telkens eentje in Italië, Slovakije, Spanje en de Verenigde Staten) en maakte bekend dat er binnenkort voor het eerst ook een Primark in Texas zal openen.
Winst stijgt ook
De voedingstak van AB Foods, bekend van onder andere de Twinings-thee, kende zelfs een omzetstijging met 18%. De totale groepsomzet ging zo 16% hoger, naar 4,72 miljard pond (5,51 miljard euro).
Voor het volledige boekjaar verwacht Primark dat de goede resultaten zullen aanhouden, en dat de bedrijfswinst licht hoger zal zijn dan die van een jaar eerder.