Mobiliteitsproblemen
Uplace is een project van 190.000 m² winkels, kantoren, ontspanning
en horeca. Het project op de terreinen van de voormalige Renault-fabriek
in de Vilvoordse kanaalzone, zou werk verschaffen aan circa 3.000
mensen. Als de deputatie inderdaad de vergunning weigert, is dat een
enorme verrassing: de provinciale milieuvergunningscommissie gaf
namelijk eerder een unaniem positief advies en ook de dienst Leefmilieu
van Vlaams-Brabant deed dat.
Maar de krant meent te weten dat de beslissing over het dossier
vorige donderdag, op initiatief van gedeputeerde van Leefmilieu Jean-Pol
Olbrechts (CD&V), een week werd uitgesteld. Omdat het project nogal
wat mobiliteitsproblemen kan opleveren, zou de gedeputeerde aansturen
op een weigering van de milieuvergunning. Olbrechts wil vooralsnog geen
commentaar kwijt op het verhaal, maar andere bronnen bevestigen de
piste.
Maandenlange vertraging dreigt
Als de deputatie de milieuvergunning weigert, kan Uplace wel nog
altijd beroep aantekenen bij Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege
(CD&V). Zij beschikt dan over 5 maanden om het beroep al dan niet
gegrond te verklaren. En dan kunnen partijen nog naar de Raad van State.
Zeker is wel dat bij een ‘njet’ van de deputatie ettelijke maanden
vertraging dreigt.
“Er
is in het dossier geen enkel element voorhanden om de vergunning te
weigeren”, reageert Lorin Parys van Uplace bij persagentschap Belga.
Uplace heeft er alle vertrouwen in dat de deputatie van Vlaams-Brabant
op rationele wijze en op basis van feiten zal oordelen over de
milieuvergunningsaanvraag: “Alle betrokken administraties hebben een
positief advies uitgebracht. De provinciale auditcommissie heeft zich op
4 juli onverdeeld positief uitgesproken over de geplande investeringen
op het vlak van mobiliteit. Na realisatie van het project zal de
mobiliteit in deze regio er beter aan toe zijn dan voorheen. We nemen
hiertoe zelf maatregelen. Daarnaast zijn onder meer nieuwe buslijnen en
een treinhalte gepland.”
Dan toch de Heizel?
De (mogelijke) tegenslag voor Uplace brengt plots een concurrerend
project op de Heizelvlakte weer in beeld. Dat laatste scoort veel
sterker op het vlak van mobiliteit. Vooral de ontsluiting via het
openbaar vervoer – met dank aan de bestaande metro- en buslijnen – is er
een pak beter. De Vlaamse regering heeft zich ook geëngageerd om die
site te ontsluiten.
Volgens de meeste experts hebben beide dossiers – dat van Machelen én
dat op de Heizel – op zich goede slaagkansen. Maar twee megaprojecten op
een boogscheut van elkaar is commercieel niet haalbaar. Wie als eerste
de eerste steen mag en kan leggen, wint dus.
Volgens zakenkrant De Tijd blijft het onduidelijk hoe ver de
onderhandelingen staan voor de financiering van het project in Machelen.
In juni onderhandelde Uplace met de Australische vastgoedgroep
Westfield en een Nederlandse pensioenfondsengroep. Geruchten dat de
Australiërs de gesprekken zouden hebben stopgezet, worden bevestigd noch
ontkend.
Westfield opende eerder deze week in Londen het grootste binnenstedelijke winkelcentrum van Europa, vlak bij het Olympisch Park.