De hypergoedkope Chinese webshop Shein voelt zich langs onderen aangevallen door Temu. Om de nieuwkomer te ontlopen, ontpopt Shein zich tot een marktplaats met producten van externe merken, zoals Skechers.
Breder en sneller aanbod
Tot nu toe maakte Shein vooral furore met zijn hypergoedkope kleding die het razendsnel in China ontwerpt en produceert. Steeds meer komen daar ook andere – typisch ‘made in China’ – hebbedingetjes bij, zoals smartphonehoesjes, kleefbehangpapier en volgens het bedrijf zelfs “huishoudelijke apparaten zoals draagbare wasmachines” bij.
Het e-commercebedrijf zegt dat er een toenemende vraag van klanten is naar gevarieerde producten. Daarom wordt Shein nu een “geïntegreerde marktplaats”, die ook samenwerkt met een selectie wereldwijde merken en externe verkopers. De marktplaats ging onlangs al van start in Brazilië en de Verenigde Staten, maar in de komende maanden komt het model ook naar andere markten.
Er zijn al concrete overeenkomsten gesloten met schoenenmerk Skechers en de borstvoedingsproducten van Lansinoh. Ook zegt Shein samen te werken met “wereldwijde multimerkboetieks” om meer producten aan het platform toe te voegen. Shein zegt zo niet alleen “een veel breder scala aan producten en categorieën” te krijgen, maar ook veel sneller te kunnen leveren. Hoewel het bedrijf fabrieken in Brazilië, Mexico en India zegt te willen openen, gebeurt de productie nu nog grotendeels in China.