Alibaba wil in Europa rechtstreeks gaan concurreren met Amazon en andere lokale platformen via de introductie van zijn marktplaats voor internationale merken, Tmall.
Lokaal platform met lokale merken
Op dit moment loopt al een proefproject in Spanje, maar dat zal zich verder uitbreiden over de hele regio, vertelde Alibaba-voorzitter Michael Evans op een technologiecongres in Parijs. Het is een belangrijke strategische stap voor het Chinese e-commercebedrijf, aangezien de focus in Europa tot nu toe op AliExpress lag.
In tegenstelling tot AliExpress vinden shoppers bij Tmall veelal grote internationale merken, van Gucci over Rituals tot zelfs Ikea. Het platform is in die zin veel meer te vergelijken met marktplaatsen zoals bol.com en Amazon, die echte onlinewarenhuizen zijn voor consumenten. Ook in Europa wil Tmall zich gaan richten op de verkoop van lokale merken aan lokale consumenten.
Alibaba gaat zo de confrontatie aan met de gevestigde platformen. “Europa is een topprioriteit”, zegt Evans volgens Reuters, of dat nu voor internationale handel, cloudactiviteiten of voor logistiek is. In maart kondigde Alibaba aan dat het bedrijf zich in zes eenheden zou opsplitsen, zodat elke eenheid meer autonomie en snellere beslissingsbevoegdheden zou krijgen. De beslissing was een reactie op de gekelderde beurswaarde en vertragende groei van de e-commercereus, maar ook op aanhoudende druk van de Chinese overheid.