De omzet die Coolblue in België behaalde, daalde vorig jaar voor het eerst. Ook de winst stond onder druk, blijkt uit zopas gepubliceerde cijfers. Consumenten bespaarden en keerden terug naar de fysieke winkel.
Logische terugval
In 2022 bedroeg de omzet van Coolblue in België 537,5 miljoen euro, een daling met 4,6% tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit de jaarrekening die het bedrijf bij de Nationale Bank deponeerde, schrijft De Tijd. De nettowinst van de Belgische vennootschap daalde met 6% naar 1,5 miljoen euro. Het is voor het eerst dat de omzet van de elektroretailer daalt in België. Wel vertraagde de groei de voorbije jaren al.
Bij de publicatie van de jaarresultaten, eind februari, meldde Coolblue al een zeer lichte omzetgroei van 0,6%. Die was vooral te danken aan groei in Duitsland, maar aparte cijfers voor België gaf het bedrijf toen niet vrij. Zoals andere webwinkels ondervindt de elektroretailer een logische terugval na de omzetpiek tijdens de pandemie, toen fysieke winkels gesloten waren. Bovendien houdt de consument de vinger op de knip door de hoge inflatie.
Ondanks de moeizame omzetevolutie blijft Coolblue wel investeren in België: dit jaar opent de keten twee bijkomende fysieke winkels, in Mechelen en in Brugge. Daarmee komt de teller dit najaar op acht te staan. De retailer heeft al fysieke winkels in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk en Zaventem.