‘Online resilience’
Een van de redenen waarom er wel eens flink wat interesse kan bestaan voor de nakende beursgang van GrandVision, de brillenpoot van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, is volgens analisten de zogeheten ‘online resilience’, het feit dat de business onmogelijk volledig kan worden weggespeeld door zuivere internetconcurrenten – anders dus dan boeken, cd’s, elektro en vele andere producten.
Goedkope leesbrillen, lenzen en onderhoudsproducten kunnen wel, maar een bril op sterkte online kopen zonder bij een opticien binnen te stappen, is al veel minder evident. Toch houdt Grandvision de ontwikkelingen op het internet van nabij in de gaten, zegt topman Theo Kiesselbach in een gesprek met de Financial Times: “Je kan vandaag nog geen oogtest laten uitvoeren op het internet, maar misschien kan dat wel binnen 10 jaar.”
Technologie versterkt verkooppunten
Kiesselbach erkent wel “de kracht van internetinnovaties om klanten naar de winkels te lokken” en vertelt hoe zijn groep daar al volop mee experimenteert. “Sommige van onze ketens bieden nu al basic oogtests aan op scherm, die aangeven of u al dan niet een afspraak moet maken.” Een afspraak die de klant dan uiteraard meteen ook online kan boeken.
Daar blijft het bovendien niet bij: “Sommige websites en winkels hanteren nu al ‘3D augmented reality’, waarbij de klant in de camera van een iPad kijkt en zo al monturen kan selecteren. Dat beeld kan hij of zij dan delen op sociale media om na te gaan wat vrienden en kennissen vinden van de nieuwe bril. Maar de echte oogtest en het passen gebeurt wel nog altijd in het verkooppunt”, aldus nog Kiesselbach.