Apple-verkoper Lab9 Stores opent in Brussel een vlaggenschipwinkel volgens een volledig nieuw belevingsconcept, dat meer ruimte biedt voor service en advies. Op termijn worden alle winkels verbouwd.
Unieke locatie
Zaterdag opent een gloednieuwe winkel van Lab9 Stores de deuren aan Gare Maritime in Brussel. De 27e fysieke winkel van de grootste “Apple Premium Reseller” van het land is de eerste volgens het nieuwste Apple Premium Partner retailconcept in België. In totaal neemt Lab9 hier 570 m² in gebruik, waarvan een goede 200 m² winkeloppervlak, naast ruimte voor de B2B-activiteiten. De retailer investeerde 800.000 euro in de nieuwe winkel en verwacht er ongeveer drie miljoen euro per jaar om te zetten.
Lab9 betrekt op Gare Maritime een uniek pand op een heel mooie en goed toegankelijke locatie, vindt CEO Geert Coolman: “Het wordt onze uitvalsbasis voor Brussel. Het is goed dat we met een toekomstgericht merk als Apple aanwezig kunnen zijn in een concept van de toekomst, waar wonen, werken, winkelen en ontspanning samenkomen. Het wordt ook wel een uitdaging, want er is hier nog niet veel retail aanwezig, maar we geloven erin.”
Voor de leergierige klant
Het nieuwe winkelconcept voor de Premium Partners van Apple is helder, overzichtelijk en biedt meer ruimte. Klanten kunnen de toestellen nog makkelijker vastpakken om ze uit te proberen. De bijhorende accessoires staan vlakbij. Achter de eigenlijke winkel bevindt zich een technische ruimte om herstellingen ter plaatse uit te voeren. Er is ook een klaslokaal voor opleidingen. “Apple zet hier nog meer in op digitale transformatie”, zegt Coolman. “Het winkelconcept neigt meer naar dat van de Apple stores, die uiteraard qua oppervlakte en personeelsbezetting veel groter zijn.”
De winkel is gebouwd voor de toekomst, met de mogelijkheid om de opstelling aan te passen. Vandaag bevat het verkooppunt bijvoorbeeld nog traditionele kassa’s, maar alles is al voorzien om de stap naar een kassaloze winkel te zetten. “Maar het is niet de bedoeling om te evolueren naar een winkel zonder mensen: integendeel, juist met onze mensen kunnen we een enorm verschil maken. Klanten komen niet bij ons voor een kop koffie, wel om kennis op te doen, iets bij te leren. We stillen de honger van de leergierige klant. Dit winkelconcept verlaagt de drempels.”
Ook website krijgt upgrade
Lab9 zal stap voor stap zijn winkels herinrichten volgens dit nieuwe concept. “Dat zal niet overal meteen mogelijk zijn, omdat we op sommige locaties over onvoldoende oppervlakte beschikken. Een strikte timing staat er niet op: het zal toch een vijftal jaren in beslag nemen.” Naast de fysieke winkels krijgt ook de website van Lab9 een upgrade, voor een nog betere omnichannelervaring. “Want we verwachten toch wel een verdere groei van het digitale kanaal. De combinatie van bestellen, thuis bezorgen of afhalen in de winkel… dat moet naadloos verlopen.”
Het jaar is behoorlijk goed begonnen voor de Appleverkoper, zegt Coolman. “De eerste vier maanden van dit jaar zitten we mooi op budget, ondanks een lichte terugval voor de iPhone. In mei zien we een lichte vertraging, die deels te wijten is aan een aantal sluitingsdagen door de lange weekends. In juni komt Apple weer met een lancering, dat geeft altijd een boost aan de verkoop. We hebben natuurlijk net als iedereen te maken met stijgende kosten en we zien dat de verkoop van dure producten wel wat stagneert. Maar onze klanten zijn nog bereid om te betalen voor service en zekerheid, dat is onze sterkte. Wij herstellen je iPhone in de winkel. Je kan de technieker gewoon aanspreken.”