Textieldiscounter Zeeman zag zijn omzet in 2022 stijgen met meer dan 14%, deels dankzij prijsverhogingen. De verkoop van tweedehands is een succes, meldt de retailer.
Duurzame materialen
Zeeman realiseerde vorig jaar een netto-omzet van 774,2 miljoen euro, een mooie stijging van meer dan 14% tegenover de 687,5 miljoen euro omzet in 2021. Winstcijfers geeft het bedrijf niet mee. De retailer verkocht in totaal 290,7 miljoen artikelen, een groei met 4,6%. De omzetgroei is dus voor een groot deel te danken aan prijsverhogingen, die de keten “met pijn in het hart” moest doorvoeren.
De cijfers komen uit het maatschappelijk jaarverslag dat de textieldiscounter zopas publiceerde. De verkoop van tweedehandskledij loopt hard, meldt CEO Erik-Jan Mares in zijn voorwoord: in 2022 verkocht de retailer ruim 33.000 tweedehands kledingstukken, waarmee de retailer ruim 33.000 kilogram CO2 kon besparen. Die lijn wil Zeeman dit jaar doortrekken. Ook het aandeel duurzame materialen in de kledij neemt toe. In 2022 bestond de katoenconsumptie van Zeeman voor 75% uit duurzamer katoen. Daarnaast bestond 53% van de totale collectie uit duurzamere materialen, zoals gerecycled polyester en duurzamere viscose. In 2021 was dit nog 39%.
Nood aan wetgeving
Ook in zijn nieuwe winkels werkt Zeeman duurzamer, bijvoorbeeld met zo veel mogelijk recycleerbare promotiematerialen zoals papier en karton, en zo min mogelijk met kunststof. Verder maakt de retailer werk van verantwoorde inkooppraktijken, onder andere met de introductie van leefbaar loon in vier fabrieken in Bangladesh, India en Turkije.
Toch zijn er nog grote uitdagingen en kan Zeeman het niet alleen, zegt de topman: “Daarom vinden we het belangrijk dat er internationale wetgeving komt op het gebied van duurzaam ondernemen. Want hoe meer partijen meedoen, hoe meer impact we samen kunnen maken.” Zeeman stelde eind vorig jaar 6.575 mensen tewerk en klokte af op 1.313 winkels in zeven Europese landen, waarvan 454 in Nederland en 267 in België.