De Amerikaanse modegroep Abercrombie & Fitch verhoogt de verwachtingen na een geslaagd eerste kwartaal en dankzij een “sterke balans”.
Beter dan gedacht
Abercrombie & Fitch heeft naar eigen zeggen weer een sterke balans. Zodanig zelfs dat CEO Fran Horowitz “voorzichtig optimistisch” is over heel 2023, ondanks de “dynamische macro-omgeving”. De modegroep, die in de vroege jaren 2000 furore maakte maar toen steil bergaf gleed, verhoogt de verwachte omzetgroei dit jaar van 1 à 3% naar 2 tot 4%.
In het voorbije eerste kwartaal steeg de omzet al meer dan voorspeld: netto met 3% tot 836 miljoen dollar (775 miljoen euro). Dat was volledig te danken aan Abercrombie (+14% tot 436 miljoen dollar oftewel 400 miljoen euro), terwijl jongerenlabel Hollister 7% omzet verloor tot 400 miljoen dollar (370 miljoen euro). De groep sloot vorig kwartaal wel een aantal winkels.
Nieuwe weg ingeslagen
Hollister focust zich vandaag op sportieve jongeren, terwijl Abercrombie tegenwoordig jonge professionals wil aanspreken. CEO Horowitz maakt daarvoor veelvuldig gebruik van sociale media, een strategie die lijkt aan te slaan. Vooral de winstcijfers profiteren ervan: de operationele winst klokte af op 34 miljoen dollar (30 miljoen euro), vorig jaar was er nog een verlies van 10 miljoen dollar.
Horowitz is sinds 2017 aan zet bij Abercrombie & Fitch en probeert sindsdien de groep uit het dal te trekken waar haar voorganger Mike Jeffries de groep jarenlang in had geduwd. Jeffries’ strategie om er alleen voor “dunne en mooie mensen” te zijn, resulteerde op den duur enkel nog in heel wat kritiek en zelfs discriminatierechtszaken. Opvolgster Horowitz trekt nu de kaart van de inclusiviteit en de digitalisering.