Bruphils, het Brusselse prêt-à-porter kledingmerk dat op 1 september zijn 30e verjaardag vierde, heeft zijn netwerk van 18 winkels in ons land verkocht aan de Franse concurrent Caroll. Hoewel de eigen retailpunten sluiten, blijft Bruphils als kledingmerk bestaan.
Nog altijd bij Inno en sommige multimerkenwinkels
“Wij hebben onze 18 boetieks verkocht, maar dat wil niet zeggen dat het merk Bruphils dood is,” zegt algemeen directeur Hervé Nakab aan het weekblad Le Vif Weekend. “Er is geen sprake van een faillissement. Wij herdefiniëren onze ontwikkelingsplannen en onze distributiemethodes.” Een webshop is daarbij zeker niet uitgesloten, klinkt het, maar de directeur wil nog niet in zijn kaarten laten kijken.
De eerste Bruphils-boetiek gaat dicht op 15 september, de laatste sluit definitief de deuren rond half oktober om vanaf dan geleidelijk aan plaats te ruimen voor de Caroll-collecties.
Franse groep Vivarte
Caroll baat in Frankrijk een 400-tal verkooppunten met confectiekleding voor dames uit en maakt deel uit van de Franse modegroep Vivarte. Die groep telt meer dan 2 500 winkels onder 24 verschillende enseignes, actief in de schoenenbranche (André, Chaussland, Cosmo, la Halle aux Chaussures), pret-à-porter (met onder meer Caroll, Kookaï, la Halle aux Vêtements, Naf Naf en Chevignon) en woondecoratie (Parti Prix).
Caroll, dat bij ons vandaag enkel bij Inno te vinden is, heeft al langer zijn oog laten vallen op de Belgische modemarkt. De overname van de 18 Bruphils-winkels biedt de Fransen meteen een vliegende start in ons land.
Bruphils startte in 1981 met een eerste collectie herenhemden en groeide later uit tot een volwaardige speler voor hem en haar.