De modegroep Urban Outfitters boekte vorig kwartaal weer meer winst, na dalende inkomsten in 2022. De gelijknamige keten blijft nochtans in het slop zitten, terwijl ook de groothandelsverkoop tegenvalt.
Gemengd beeld
Urban Outfitters, het moederbedrijf boven onder andere Anthropologie, zag de omzet in het eerste kwartaal met 5,9% stijgen tot 1,11 miljard dollar (goed een miljard euro). De groei was te danken aan de eigen winkels, want de groothandelsomzet daalde met liefst 11%. Met name dochtermerk Free People zag de groothandelsomzet met 14% terugvallen.
Dochterketen Urban Outfitters blijft het moeilijk hebben: de modeformule moest in het vorige kwartaal nog drie fysieke winkels sluiten, terwijl er maar één vestiging bijkwam. Het totaal ligt nu op 260 winkels in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Ook de netto-omzet zakte er fors tot 3,8 miljoen dollar (3,5 miljoen euro).
Toch stijgt de winst weer bij de modegroep. De brutowinst klom met 14,8%, met dank aan lagere transportkosten vanuit de productielanden. Anthropologie en Free People hoefden vorig kwartaal bovendien minder prijsverlagingen door te voeren. Zo klokte de nettowinst in het kwartaal af op 53 miljoen dollar (50 miljoen euro), wat 20 miljoen dollar meer is dan een jaar eerder.