In Duitsland start Aldi Süd met het aan huis bezorgen van voeding. De retailer wil ook een afhaaldienst opzetten. Tot nu toe hielden prijsvechters zich afzijdig in de online concurrentiestrijd.
Identieke prijzen
Vanaf juni start Aldi Süd in Duitsland met een bezorgdienst voor voeding. Het gaat om een test, in de regio rond de stad Mülheim in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, waar zich ook de hoofdzetel van de discounter bevindt. Aanvankelijk zullen enkel medewerkers hun boodschappen kunnen bestellen in de webshop of de app, tegen het vierde kwartaal wordt de dienst beschikbaar voor alle inwoners, weet het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung.
Klanten zullen kunnen kiezen uit zowat 1300 artikelen, met inbegrip van vers en diepvries. Dat is het merendeel van de 1700 artikelen in een fysieke Aldi-winkel, en dat tegen identieke prijzen. Bezorgen gebeurt met elektrische bestelwagens vanuit een dark store, van maandag tot zaterdag. Hoeveel bezorgkosten er worden aangerekend is nog niet bekend. Later volgt ook een afhaaldienst. Aldi Süd voert deze test uit in nauwe samenwerking met de collega’s van Aldi Nord.
Concurrentie neemt toe
Het gaat om een opmerkelijke stap: tot nu toe ontwikkelde Aldi zelf immers geen onlineactiviteiten. In Groot-Brittannië testte de discounter al wel bezorgen in samenwerking met Deliveroo, maar die pogingen werden intussen alweer stopgezet. In de Verenigde Staten werkt de keten samen met personalshopperdienst Instacart. Ook aartsrivaal Lidl verkoopt nog geen voeding online, enkel non-food.
De reden ligt voor de hand: het is haast onbegonnen werk om online rendabel te worden met de verkoop van laaggeprijsde producten tegen minieme marges. Zo laten de prijsvechters het online speelveld echter volledig open voor de andere supermarktketens, die hun e-commerceaanbod steeds verder uitbouwen om klanten aan zich te binden. Dat Aldi dan toch boodschappen gaat bezorgen, in een periode waarin consumenten meer dan ooit prijsgevoelig zijn, kan de online concurrentie dus enkel doen toenemen.