In Breda opende Veritas vrijdag een eerste Nederlandse winkel. In september volgen ook nog Maastricht en Den Bosch. Als de tests aanslaan, wil de retailer via franchising doorgroeien naar tachtig vestigingen. Daarna komen Duitsland en Scandinavië in het vizier.
“Wij zijn als Rituals”
Veritas trekt met een aangepast winkelconcept de Nederlandse markt op: in panden van slechts 120 m² vinden shoppers wel beenmode, ondergoed en seizoensproducten, maar geen wol of garen zoals in België. Die combinatie begrijpen buitenlanders niet, zegt CEO Corneel De Maeyer aan De Tijd. Kleinere winkels zijn bovendien goedkoper op het vlak van huur, inrichting en personeel. De retailer trok lessen uit eerdere mislukte expansieprojecten in Duitsland en Frankrijk.
In Nederland wil Veritas het gat opvullen dat ontstond na het faillissement van warenhuisketen V&D, waar veel Nederlanders hun ondergoed en sokken kochten. De Belgische keten ziet ruimte tussen goedkope ketens als Zeeman en Hema enerzijds, en de dure Bijenkorf anderzijds. “Wij zitten ertussen en zijn als Rituals: kwaliteit maar betaalbaar. Wij hebben sokken van kasjmier en zijde”, aldus De Maeyer.
Veritas heeft momenteel 127 winkels in België en Luxemburg, en draaide vorig jaar een nettowinst van 3,3 miljoen euro op een omzet van 91,1 miljoen euro. Dit jaar wil de keten met zo’n 13% groeien. Nieuwe, wat duurdere producten doen het gemiddeld kasticket met 28% stijgen. Maar de lokale markt raakt stilaan verzadigd, daarom moet de retailer wel inzetten op internationale expansie.