Het was een bemoedigend halfjaar voor Ceconomy, het moederbedrijf van Saturn en MediaMarkt. De elektronicagroep verkocht vooral meer in de winkels en draait ruim de helft minder verlies.
Maatregelen voor winst
De eerste jaarhelft van het boekjaar 2022-2023, dat afliep eind maart, geeft Ceconomy “het volste vertrouwen” in de tweede helft van het jaar. De omzet steeg met 5,5% tot 12,4 miljard euro, ondanks een lagere onlineverkoop (-10%). In de fysieke winkels was er dus sterke groei (+11%), zeker tijdens het “succesvol kerstseizoen” en op de Duitse en Turkse markten.
Het operationeel verlies kon de groep daarentegen nog niet helemaal wegwerken. De jaarhelft eindigde met een EBIT van 23 miljoen euro in het rood, een verbetering van zo’n 61% ten opzichte van een jaar eerder. CEO Karsten Wildberger werkt aan maatregelen om de winstgevendheid te vergroten, al maakt hij nog niet bekend welke dat precies zijn.
Diensten als hoeksteen
Op margegebied is het groeiende dienstenaanbod alvast een hit. De ‘Services & Solutions’, zoals garanties, het inruilen van gebruikte elektronische apparaten en herstellingen, zijn niet alleen opvallend rendabel, ze groeiden ook met 5,2% tot 323 miljoen euro in het tweede kwartaal. De diensten zijn nu goed voor 6,1% van de totale omzet, en worden “een hoeksteen van de bedrijfsstrategie”.
Tegelijk moderniseren MediaMarkt en Saturn hun winkels, met ook nieuwe winkelconcepten en -formaten die beter zijn afgestemd op de locaties. Opvallend: e-commerce vertegenwoordigt inmiddels 21,5% van de totale omzet – wat nog altijd meer is dan de 14% pre-corona – maar 39% van de bestellingen worden in de winkels afgehaald.