Het Zwitserse luxeconcern Richemont kan mooie cijfers voorleggen en probeert hiermee de geruchten over een overname de kop in te drukken.
Overal groei
De holding, waar onder meer de luxemerken Cartier en het Belgische Delvaux onder vallen, heeft het afgelopen jaar vooral in Azië goede zaken gedaan. Door het wegvallen van Covid-reisbeperkingen in China was er een “significante” stijging van de verkoop in het vierde kwartaal.
Ook in Europa ziet Richemont een omzetgroei van dertig procent. Frankrijk, Italië en Zwitserland presteerden opmerkelijk goed. De omzet in Noord- en Zuid-Amerika groeit met 27 procent. Het Midden-Oosten en Afrika behalen een groei van 24 procent. De totale omzet van boekjaar 2023 stijgt met negentien procent tegenover het jaar voordien, naar 19,95 miljard euro. De operationele winst ligt 34 procent hoger, en dat is een record.
“Niet te koop”
Niet alleen Richemont, maar ook andere spelers in luxeland als LVMH en Hermès profiteren van de hausse in Azië. Er werd vorig jaar nog gefluisterd dat LVMH Richemont zou overnemen, maar Richemont-oprichter en -voorzitter Johann Rupert herhaalt dat zijn bedrijf niet te koop is. “We overleggen wel constant en respecteren elkaars onafhankelijkheid.”, zei hij over LVMH.
Naast al het goede nieuws daalt de totale winst van het concern wel met 86 procent. De winstdaling heeft volgens Richemont te maken met het verlies van 3,6 miljard euro uit beëindigde activiteiten.