(Publireportage) Van eenvoudige aanraakschermen over zelfbedieningskassa’s tot rondrijdende robots en onbemande gemakswinkels: automatisering in retail gaat een nieuwe fase in. Softwarespecialist en Trusted Microsoft ERP Partner TCOG schetst de voordelen voor retailers en shoppers.
Nieuwe generaties zelfbedieningskiosken
In de winkels van WHSmith op Brussels Airport zie je meer zelfbedieningskiosken in combinatie met betaalterminals dan traditionele bemande kassa’s. Klanten grissen er snel een magazine en een snack of een drankje mee, en rekenen eenvoudig zelf af met hun betaalkaart of smartphone via een QR-code. Aanschuiven aan de kassa is verleden tijd. Het illustreert een sterke retail trend, vertellen Francis Adams (CEO & Managing Partner) en Jimmy Depaepe (CXO & Managing Partner) van softwareleverancier TCOG, die de kiosken in de luchthavenwinkels installeerde.
Advertentieschermen en aanraakschermen waar klanten informatie kunnen opzoeken, zoals interactieve grondplannen in grote winkelcentra, zijn uiteraard al langer ingeburgerd. Vandaag de dag duiken er nieuwe generaties zelfbedieningskiosken op met een grotere impact op het winkelproces. En ze zijn betaalbaar. Uiteindelijk gaat het in essentie om kassa’s waarvan het scherm is omgedraaid.
Retailers trekken jonger publiek aan
Denk bijvoorbeeld aan zelfbedieningskiosken waar klanten artikelen kunnen opzoeken en bestellen. In een modewinkel zonder kiosken loopt een klant die een kledingstuk niet in zijn of haar maat vindt, weer naar buiten. Is er een kiosk, dan kan die klant zien in welke winkel de maat wél op voorraad is, of het item online bestellen. Dat is bijkomende omzet.
Schermen werken intuïtief en begeleiden de klant eenvoudig naar informatie of doorheen het afrekenproces, zonder taalbelemmeringen. Betaalapps met QR-codes vereenvoudigen het afrekenen en maken het goedkoper. Vaak bieden kiosken ook click & collect oplossingen aan. Met de integratie van artificiële intelligentie worden ze steeds slimmer. Wanneer die kiosken ook nog eens beginnen rondrijden in de winkels, worden het heuse robots, die een attractie op zich zijn. Vooral de generaties Y en Z blijken fans van kiosken en chatbots. Zij zijn opgegroeid in een digitale wereld, swipen is voor hen een natuurlijke reflex. Met kiosken lokken retailers dus een jonger publiek naar hun fysieke verkooppunten.
Onbemande winkels
Robots biedt TCOG niet aan, maar webshops, scan-pay-go concepten, click & collect oplossingen en ook zelfbedieningskiosken zijn geïntegreerd in de LS Retail software waarvan TCOG exclusief verdeler is in de Benelux, en die ook al klaar is voor het aansturen van volautomatische, onbemande winkels. Een trend die vanuit Scandinavië onze richting uitkomt. We horen van onze klanten dat de zoektocht naar medewerkers moeilijker en moeilijker wordt. Robots en kiosken staan er altijd, ook in het weekend.
Zo helpt automatisering retailers om de loonkost onder controle te houden en de openingsuren te verruimen. In de IJslandse hoofdstad Reykjavik opende de lokale retailer Nær een geautomatiseerde kruidenier die 24 uur per dag, zeven dagen op zeven open is en gebruik maakt van de ScanPayGo technologie van LS Retail. Klanten installeren de Nær app op hun smartphone om toegang te krijgen tot de winkel, producten te scannen en veilig af te rekenen. De app maakt het ook mogelijk om boodschappenlijstjes te maken, punten te sparen en gepersonaliseerde aanbiedingen te ontvangen. Bovendien maakt de ScanPayGo-app verbinding met LS Central, waardoor alle artikelgegevens online beschikbaar zijn.
RFID-tags
Supermarkten, die veel concurrentie en prijsdruk ervaren, lenen zich goed voor zulke geautomatiseerde concepten. In de modesector, met wat duurdere producten en meer beleving, zal het minder aan de orde zijn. Maar daar heb je dan weer andere oplossingen. Modeketen ZEB bijvoorbeeld, een trouwe klant van TCOG, is een pionier: aanvankelijk installeerde de fashion retailer kiosken waar klanten informatie konden opvragen en items bestellen die niet in de winkel voorradig zijn. Intussen heeft de keten in zowat een derde van de winkels zelfbedieningskassa’s staan. Alle items in de winkel hebben een RFID-tag, wat automatisch afrekenen mogelijk maakt.
Wat met het risico op fraude? Met RFID weet je perfect welke producten je winkel verlaten. De software wordt intelligenter, AI speelt mee: om fraude tegen te gaan controleert het systeem bijvoorbeeld het gewicht en het aantal artikelen bij het afrekenen. Klanten maken zich kenbaar via de app. Automatische winkels hangen bovendien vol camera’s.
Conclusie? Tijdwinst, productiviteit, kostenbeheersing, mogelijk ruimere openingsuren en een service op maat van jongere klantgeneraties: winkelautomatisering heeft retailers heel wat te bieden.
Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.be of neem een kijkje op www.tcog.be.