525 miljoen euro
De Franse distributiereus Carrefour Group heeft 10% van zijn Braziliaanse retailactiviteiten verkocht voor een bedrag van 525 miljoen euro aan Peninsula, de investeringsfirma van de Braziliaan Abilio Diniz.
Georges Plassat, de CEO van Carrefour, omschrijft Abilio Diniz als “de beste partner om onze groei te realiseren“. Carrefour is in 2015 precies 40 jaar actief in het Zuid-Amerikaanse land. “De deal die we gesloten hebben is een duidelijk bewijs van ons engagement voor de lange termijn in Brazilië, ons tweede belangrijkste land.” Carrefour realiseerde er in 2013 een omzet van 10,2 miljard euro, telt er 256 winkels en geeft er werk aan 72.000 mensen.
“Deze operatie is een eerste betekenisvolle stap in het eerder door Georges Plassat aangekondigde project om het kapitaal van zijn Braziliaanse filiaal open te stellen teneinde de lokale verankering te versterken en voort te groeien”, aldus nog Carrefour. De groep laat uitschijnen dat de hele operatie uiteindelijk kan uitmonden in een notering op de Braziliaanse beurs.
Oude bekende
Abilio Diniz is geen onbekende in de Franse distributiewereld. Jarenlang oefende hij samen met die andere Franse distributiereus, Casino, de controle uit over Pão de Açúcar, de grootste retailer van Brazilië.
In 2011 liep het zakenhuwelijk spaak, nadat was uitgelekt dat Diniz toenadering had gezocht tot Casino’s aartsrivaal Carrefour. Wat volgde was een bittere vechtscheiding die twee jaar zou duren en waarbij Abilio Diniz uiteindelijk aan het kortste eind trok.