(update) De modemarkt zit in het slop, erkent Zalando. Toch kon het e-commerceplatform vorig kwartaal rekenen op meer outletshoppers en meer verkooppartners, waardoor er rendabele groei was.
Derde meer outlet
Zalando verkocht in het eerste kwartaal 2,8% meer. Daardoor steeg de omzet met 2,3% tot 2,3 miljard euro. Het aantal actieve klanten klom met 4,8% tot 51,2 miljoen, maar belangrijker was de groei van het outletsegment. De outlethoek ‘Lounge by Zalando’ groeide in het eerste kwartaal bijzonder sterk en droeg bij tot een omzetstijging van 33% in het ‘offprice’-segment. Sinds januari is die Lounge ook vernieuwd.
Tegelijk laat Zalando nog meer over aan de externe verkooppartners. Merken en partners namen 39% van alle verkopen voor hun rekening, wat 8 procentpunten meer is dan een jaar geleden en alweer een stap vooruit is richting de 50% die het platform beoogt. Het bedrijf laat partners zijn e-commercelogistiek sinds kort ook elders gebruiken: zelfs op andere platformen of voor de eigen webshops kan Zalando de fulfilment doen.
Break-even bereikt
Op die manier wil de marktplaats winstgevend worden, iets wat in het eerste kwartaal net lukte. Zalando slaagde erin klanten meer ineens te laten kopen, waardoor de afhandelingskosten lager waren en het aangepaste EBIT break-even draaide. Een jaar geleden was er nog een verlies van 52 miljoen euro. “Aangezien de totale vraag zwak blijft, blijven wij ons richten op het stimuleren van duurzame efficiëntie in fulfilment en marketing”, zegt CFO Sandra Dembeck.
Wel blijft Zalando investeren in nieuwe groeikansen, klaar voor “wanneer de markt weer aantrekt”. Zo bleef de e-commercespeler inzetten op luxe met een capsulecollectie als ode aan de recent overleden Paco Rabanne en waren er ‘drops’ van merken als Adidas en Salomon. “Deze exclusieve en limited-editionproducten zorgen ervoor dat onze klanten regelmatiger terugkomen”, zegt co-CEO Robert Gentz.