Koffieketen Starbucks heeft geen last van de inflatie. Klanten kwamen er vaker en gaven nog meer uit vorig kwartaal. Ook de Chinezen zijn blij dat ze weer van hun frappuccino’s mogen genieten.
Vaker en duurder
Ook bij Starbucks werd de koffie in het afgelopen kwartaal (tot 2 april) duurder. Maar dat hield de koffieliefhebbers niet tegen. Integendeel, de vergelijkbare omzet steeg met 11%. Klanten gingen er vaker langs en gaven daarbij ook meer uit.
De koffieketen heeft als strategie mensen drankjes te laten personaliseren (een extra shot of smaakje erbij) en ze er ook gebak of andere snacks bij te verkopen. Het aantal koude en aanpasbare dranken is zo verdubbeld. Tegelijk blijven er koffiebars bij komen: 100 in Noord-Amerika en meer dan 360 internationaal.
Vertraging ingezet
Nu de coronabeperkingen in China zijn weggevallen, is ook de terugkeer van de Chinese consument zeer welgekomen. De vergelijkbare omzet steeg er met 3%, waardoor de totale omzet buiten de VS met 7% klom. De winst klokte af op 74 cent per aandeel, wat eveneens meer is dan de 65 cent die analisten verwachtten.
In de tweede helft van het jaar zal de groei weliswaar matigen, vreest Starbucks. Er zijn nu al tekenen aan de wand, zoals minder internationale reizen en voorzichtiger consumentengedrag. Voor het hele jaar houdt de koffieketen het daarom op haar oorspronkelijke prognose.