De winst over het afgelopen boekjaar zal iets minder scherp dalen dan aanvankelijk gevreesd, meldt Colruyt Group. De retailer wint weer marktaandeel en heeft de kosten onder controle.
“Sterke tot aanzienlijke daling”
Pas in juni publiceert Colruyt Group de cijfers over het volledige boekjaar 2022/23, dat eind maart afliep, maar nu al laat het bedrijf weten dat de resultaten niet zo negatief zullen zijn als aanvankelijk ingeschat. In december had de retailer nog aangegeven dat het geconsolideerd resultaat op jaarbasis procentueel in dezelfde grootteorde zou dalen als in de eerste helft van boekjaar – toen het bedrijfsresultaat daalde tot 123 miljoen euro (2,3% van de omzet) en de nettowinst daalde tot 89 miljoen euro (1,7% van de omzet).
“Colruyt Group verwacht nog steeds dat het geconsolideerd nettoresultaat van boekjaar 2022/23 sterk tot aanzienlijk zal dalen ten opzichte van boekjaar 2021/22, maar niet volgens dezelfde grootteorde als in de eerste jaarhelft van 2022/23”, meldt de retailer in een persbericht.
Marktaandeel stijgt licht
Weliswaar wordt de Belgische retailmarkt nog steeds gekenmerkt door dalende volumes en hoge competitiviteit, waardoor het bedrijf de kostprijsinflatie niet volledig kan doorrekenen naar de klant, maar er zijn ook positieve signalen. Zo zag de retailer het marktaandeel over het hele boekjaar weer licht toenemen, van 30,9% naar 31,0%. Mogelijk profiteert Colruyt net als Carrefour mee van de problemen bij Delhaize. Bovendien focust het bedrijf nog sterker op de beheersing van de operationele kosten en blijken de energieprijzen minder sterk toe te nemen dan verwacht.
Kortom, Colruyt Group verwacht nog steeds een sterke daling van het bedrijfsresultaat, maar toch iets minder erg dan eerst gevreesd.