Koekjesfabrikant Mondelez verhoogt de verwachtingen na een sterk kwartaal. De netto-omzet steeg zelfs met 18%, omdat consumenten “overal ter wereld de voorkeur blijven geven” aan de merkproducten.
Nieuwe aanwinsten
Chocolade van Milka en koekjes van LU ruilen consumenten niet gauw in voor een huismerk. Dat blijkt alweer uit de kwartaalresultaten van Mondelez: de omzet steeg in het eerste kwartaal netto met 18,1%. De aangepaste winst per aandeel steeg met 17,3% (bij constante valuta) tot 0,89 dollar.
“Deze resultaten zijn te danken aan voortdurende prijsmaatregelen om de kosteninflatie te compenseren en een solide volumegroei”, aldus CEO Dirk Van de Put. “We zagen een breed gedragen vraag in zowel de ontwikkelde als de opkomende markten, omdat consumenten overal ter wereld de voorkeur blijven geven aan onze chocolade-, koekjes- en gebakken snacks.”
Tegelijk werkt Mondelez verder aan het herschikken van zijn portefeuille. Zo deed de merkenproducent eind vorig jaar zijn kauwgums Stimorol en V6 van de hand, maar kocht het dit jaar al de merken Clif Bar and Ricolino. Gezien de sterke resultaten in het eerste kwartaal verhoogt de groep ook zijn omzet- en winstverwachting voor het jaar: de Toblerone-maker rekent nu op zowel 10% meer omzet als winstgroei.