Danone heeft een recordkwartaal achter de rug: de FMCG-reus kende zijn snelste kwartaalgroei in tien jaar. De omzet steeg sterker dan verwacht, al blijft er “nog veel te doen”.
Verwachtingen optrekken
Prijsstijgingen bezorgden Danone een recordgroei vorig kwartaal: de omzet steeg met 10,5% tot 6,96 miljard euro, met dank aan gemiddeld 10,3% hogere prijzen. Het volume steeg met 0,2% en bleef dus quasi stabiel. Alle drie de segmenten (zuivel en plantaardig, gespecialiseerde voeding en water) droegen bij aan de groei.
Het betekent dat consumenten nauwelijks afhaken, dus durft de yoghurtproducent nu zelfs de jaarprognoses te verhogen. Voor 2023 rekent de fabrikant voortaan op een omzetgroei tussen de 4 en 6%, in plaats van de eerder verwachte 3 à 5%.
CEO Antoine de Saint-Affrique noemt de vooruitgang bemoedigend, maar benadrukt dat “nog veel te doen” is. Danone werkt aan een nieuwe strategie en hogere operationele efficiëntie. Vooral de marge blijft achter op de groei, iets waar de topman dit jaar al een bescheiden verbetering in hoopt te brengen. Vorig jaar halveerde de nettowinst in het bedrijf.