Nestlé verkoopt zijn diepvriespizza’s (gedeeltelijk) aan investeerdersgroep PAI. Zo slankt de FMCG-reus verder af, want het bedrijf groeit momenteel alleen door prijsstijgingen.
Consument slikt hogere prijzen
Vorig kwartaal steeg de omzet bij Nestlé met 5,6% tot 23,5 miljard Zwitserse frank (24 miljard euro). Autonoom bedroeg de groei 9,3%, maar die was wel volledig te danken aan prijsstijgingen. Consumenten kozen niet gauw voor goedkopere varianten, ondanks de gemiddeld 9,8% hogere prijzen. “De teams hebben ijverig gewerkt aan volumebescherming en een veerkrachtige mix”, zegt CEO Mark Schneider tevreden.
In Europa was er 9,7% organische groei: 10,7% kwam van hogere prijzen, maar het volume kromp wel met 1%. Opvallend: de afdeling Purina PetCare presteerde het sterkst, terwijl ook e-commerce nog stevig groeide (+13,6%). E-commerce is al goed voor 16,2% van de totale omzet van de groep.
Pizza krijgt eigen leven
Nestlé en private-equitybedrijf PAI Partners zijn overeengekomen een joint venture op te richten voor de diepvriespizza’s in Europa. “Het nieuwe samenwerkingsverband biedt het beste platform om het volledige potentieel van deze activiteit te ontwikkelen”, aldus Schneider, want de categorie zou concurrentieel en dynamisch zijn. Nestlé behoudt een niet-controlerend belang met gelijke stemrechten naast PAI Partners, blijft investeren in het bedrijf en zal winstuitkeringen ontvangen.
De deal zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 worden afgerond. Nestlé’s diepvriespizza’s kwamen een jaar geleden nog in opspraak, nadat twee kinderen overleden aan de gevolgen van E.coli-besmetting. Nog meer dan vijftig besmettingen bleken terug te leiden tot Buitoni Fraîch’Up-pizza’s, die in een fabriek in het Noord-Franse Caudry werden gemaakt. Het parket van Parijs opende ook een gerechtelijk onderzoek.