Monki en Weekday, de twee jongerenmerken van H&M Group, worden één. De beide formules smelten samen om een nieuwe “jongerenbestemming” te worden.
Drie in één
Meisjesmerk Monki verdwijnt onder de Weekday-paraplu, die zich vooral focust op streetwear. Samen zullen ze één grote “jongerenbestemming” vormen, maakt moederbedrijf H&M bekend. Voor de gelegenheid komt ook Cheap Monday terug, een jeanslabel dat de Zweedse modereus eerder stopzette, maar dat nu een comeback maakt met een klein assortiment.
“Het werk om tegemoet te komen aan het veranderende gedrag van klanten en de concurrentiepositie verder te versterken gaat door binnen H&M Group”, zegt de groep er zelf over. De laatste jaren verliest de modereus de concurrentiestrijd, zeker tegenover de grotere rivaal Inditex.
Hoofdkantoor verdwijnt
In eerste instantie blijven de merken en winkels apart blijven bestaan, maar H&M bekijkt al wel “gecombineerde klantervaringen” zoals gedeelde winkels. Mettertijd is het ook de bedoeling om andere partners en merken toe te voegen aan het nieuwe jongerenbestemming.
Dat de administratieve en operationele kosten zo kunnen verminderen, is natuurlijk ook een belangrijke beweegreden. Het hoofdkantoor van Monki in Göteborg zal worden gesloten, waardoor de werknemers van Monki ook hun baan verliezen. De organisatorische veranderingen zullen de komende maanden van kracht worden.