“Eerlijk en duurzaam”
“Deze toetreding is het resultaat van een jarenlang proces”, zegt Lode Benoit, algemeen directeur van het bedrijf achter Bel&Bo. “Eerlijk en duurzaam ondernemen behoort tot de intrinsieke waarden van ons bedrijf. En uiteraard trekken we die lijn door naar iedereen die betrokken is bij de productie van onze kleren.”
“We willen wel economisch rendabel zijn, maar niet op de rug van de zwakkeren in de maatschappij”, vervolgt Benoit. “We streven naar een duurzaam partnership met onze leveranciers en naar een transparant systeem waarbij elke schakel in de productie traceerbaar is. Omdat we graag onze inspanningen objectief evalueren, zijn we altijd vragende partij geweest om opgenomen te worden in de onderzoeken van de Schone Kleren Campagne.”
“We kregen reeds bemoedigende rapporten en willen vandaag nog een stap verder zetten door onze gedragscode volledig aan te passen aan de eisen van FWF en ons officieel te engageren door onze toetreding. Niet omdat het moet, wel omdat dit strookt met onze deontologie.”
“Blijvend engagement”
“De toetreding tot FWF is meer dan een lidmaatschap”, zegt ook Lotte Schuurman van Fair Wear Foundation, een stichting waarbij zowel NGO’s, vakbonden als bedrijven zijn aangesloten. De FWF ontwikkelde een gedragscode die gebaseerd is op de normen van de International Labour Organisation en beschikt over een monitoring- en verificatiemethode om toe te zien op de toepassing van de gedragscode en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Schuurman: “Het is daarbij belangrijk dat FWF-leden tijd en financiële middelen vrij maken om hun doelstellingen te realiseren. Niet eenmalig, maar gedurende het hele lidmaatschap.”
Bel&Bo, het vroegere Promo Fashion, telt in ons land 85 winkels (waarvan 65 in Vlaanderen). Er werken zo’n 450 mensen.