Horecagroothandel Sligro ziet de omzet sterk stijgen, dankzij het volledig opheffen van de coronamaatregelen en de overname van Metro in België. De heropende Sligro-M winkels presteren naar verwachting.
Kleinere horecaklanten blijven nog achter
In het eerste kwartaal van 2023 boekte Sligro een omzetstijging van liefst 35,5% naar 634 miljoen euro. In Nederland was er een autonome omzetgroei van 423 naar 533 miljoen euro, te verklaren doordat er vorig jaar nog coronabeperkingen golden. In België ging de omzet van 45 naar 101 miljoen euro dankzij de overname van negen voormalige Metro-vestigingen die intussen als Sligro-M heropenden.
De groothandel ligt naar eigen zeggen op koers om in die winkels tegen het einde van dit jaar op 70% van de oorspronkelijke Metro-omzet uit te komen. Ook de moeizame implementatie van SAP in België komt stilaan onder controle.
In de zelfbediening staan de volumes licht onder druk, groei komt van de bezorgdiensten naar grotere nationaal opererende klanten. Kleinschalige horecaklanten blijven wat achter. De impact van de inflatie blijft fors, met bijna 9%, maar ligt toch al een stuk lager dan de laatste maanden van 2022. Het tweede kwartaal moet meer duidelijkheid brengen over het consumentenvertrouwen en de economie, voorspellingen voor de halfjaarresultaten doet Sligro daarom niet.