10 humoristische filmpjes
Met de sensibiliseringscampagne “e-shop-defense”, bestaande uit 10 korte, humoristische video’s aangevuld met een campagnesite met tips & tricks, wil de federale overheid de consument wijzen op de mogelijke risico’s die komen kijken bij het aan- en verkopen op het internet.
“De algemene boodschap van deze campagne is dat consumenten ook bij internetaankopen hun gezond verstand moeten gebruiken: surfers nemen het best enkele voorzorgsmaatregelen als ze online willen aankopen. Het idee is dat waakzaamheid, samen met een aantal eenvoudige maatregelen, de internetveiligheid en het vertrouwen van de internetgebruikers kunnen versterken”, zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.
Digitale agenda voor Europa
Dat de federale overheidsdienst net nu met deze campagne naar buiten komt, is geen toeval: december is traditioneel een van de drukste maanden voor webshops in binnen- en buitenland.
Toch past de campagne in een groter geheel, namelijk dat van de “digitale agenda voor Europa”: de EU wil dat 50% van de bevolking online aankopen doet in 2015. Vorig jaar zat ons land aan 48%, maar daarmee hinken we achterop ten opzichte van onze buurlanden: Frankrijk (59%), Duitsland en Nederland (69%) of het Verenigd Koninkrijk (77%).
Een andere doelstelling van de digitale agenda bepaalt dan weer dat 33% van de kmo’s online moet aan- en verkopen in 2015: in 2013 bleken slechts 20 % van de Belgische kmo’s onlinebestellingen te hebben ontvangen. Er is duidelijk werk aan de winkel!
Tegelijk stijgt echter ook de cybercriminaliteit jaar na jaar. Liefst 37% van de Belgische surfers is ongerust over online betalen terwijl 45% vreest het slachtoffer te worden van onlinefraude met hun bank- of kredietkaart. Met de nieuwe campagne hoopt de FOD Economie daar verandering in te brengen.