Restaurantketen Colmar heeft een nieuwe CEO: de vroegere topman van Bpost, Jean-Paul Van Avermaet, moet er de coronaverliezen wegwerken.
Verleden in foodservice
In alle stilte is Van Avermaet in februari aan het hoofd van Colmar komen te staan. De nieuwe topman is vooral bekend van zijn periode als CEO van Bpost, waar hij na amper een jaar moest vertrekken, maar heeft ook een verleden in de foodservice-industrie. Van Avermaert leidde eerder onder andere de groep van wegrestaurants Carestel, voor die werden overgenomen door Autogrill.
Bij Colmar wordt het zaak de coronaverliezen weer om te buigen in winst, aldus De Tijd. Het boekjaar 2021 eindigde met 1,2 miljoen euro nettoverlies op een omzet van 22,5 miljoen euro, terwijl de restaurantketen voorheen wel positieve winstcijfers boekte. In 2021 zorgde het coronavirus nog voor een omzetdaling van 57% tegenover 2019.
Colmar is vandaag vooral actief in Frankrijk, waar het onder de naam Crocodile achttien restaurants heeft. In België zijn er nog zes restaurants. Tot vorig jaar had het familiebedrijf ook foodserviceformules in Belgische treinstations, zoals Sbarro en Wok A Way, maar die tak werd in april 2022 verkocht om de financiële positie van de restaurants op te krikken.