Webwinkel Amazon plaatst in zijn Amerikaanse shop sinds kort een waarschuwing bij producten die vaak worden teruggestuurd. Amazon wil zowel klanten als aanbieders er zo toe aanzetten betere keuzes te maken.
De kost van gratis retours
Tijdens de covid-pandemie zagen online retailers een recordaantal retours en dat aantal blijft ook vandaag hoger dan voor de pandemie, meldt The Verge. Bij Amazon is het voor de klant meestal gratis om een product terug te sturen, waardoor de retailer zelf de hoge kost draagt van de afhandeling van de retourzending.
Met een nieuw waarschuwingslabel wil de webwinkel klanten aanzetten om meer aandacht te hebben voor de productinformatie en de reviews. Een product dat zo’n label heeft, en tegelijk overstelpt is met positieve reviews, moet een belletje doen rinkelen.
Het Amazon-platform heeft duidelijk moeite om namaak en minderwaardige producten, vaak vergezeld van een massa valse reviews, te beteugelen. Verkopers van dergelijke producten worden door het label dan ook gemotiveerd om na te denken over hun aanbod.
Het initiatief wordt momenteel uitgerold in de VS. Het is nog onduidelijk of het ook naar Europa zal komen overwaaien.