Snelle groei, ook mobiel
In het derde kwartaal groeide de omzet bij Zalando met 24,2 procent naar 501 miljoen euro, vorig jaar was dat nog 404 miljoen euro. De grootste groei was te vinden in de regio ‘Rest van Europa’, wat zoveel betekent als de niet-Duitstalige landen, waar de omzet met 39,9 procent de hoogte in ging naar 198 miljoen euro.
De winst werd echter gemaakt in Duitssprekend Europa, waar de aangepaste EBIT-marge uitkwam op 3,9 procent. Over alle markten was de aangepaste EBIT-marge 0,8 procent. Het is de eerste keer dat de groep geen verlies boekt in het derde kwartaal van zijn boekjaar.
“De omzetgroei van Zalando blijft sneller dan van de hele online mode-industrie, die een moeilijke start kende van het herfst- en winterseizoen vanwege het warme weer”, zegt Rubin Ritter, lid van de raad van bestuur van Zalando. “Als we terugkijken naar onze goede ontwikkeling in het derde kwartaal, dan we verwachten een lichte EBIT-winst voor het volledige jaar.”
Belangrijk voor de groei van Zalando was de aanwas van mobiele klanten: in het derde kwartaal kwam liefst 43 procent van de klanten via een mobiel apparaat op de website terecht. Ook de app van het bedrijf werd ondertussen al meer dan 5 miljoen keer gedownload.