Zowel in grote als kleine retailorganisaties worden category buyers vaak overspoeld door een veelheid aan taken, data en gesprekspartners. Efficiënter werken kan snel 10% tijdwinst opleveren én het bedrijfsresultaat verbeteren.
Het overzicht behouden
“Als categoriemanager of category buyer ben je verantwoordelijk voor vier kerntaken”, weet expert Joke Verhaeren. Zij deed ervaring op bij retailers als Makro/Metro, Kruidvat en Signify, en werkt momenteel zelfstandig op projectbasis met als specialisatie ‘category buying in retail’. “Je beheert je productportfolio, je leveranciers, je voorraden en je promoties. Die vier zaken moet je onder controle hebben. Daardoor kom je in aanraking met veel stakeholders en gesprekspartners. Intern zijn dat bijvoorbeeld de marketingafdeling, de logistiekafdeling en de sales, extern gaat het om leveranciers en servicepartners. Dat is een complex geheel dat wel eens kan overweldigen.”
Komt daar nog bij dat de markt in volle verandering is, met een sterke groei van online en met enorme prijsschommelingen. “Daar lopen veel category buyers tegenaan. Ze komen vaak niet meer toe aan hun kerntaken doordat ze overspoeld worden door operationele zaken. Dat kan niet de bedoeling zijn.” De praktijkgerichte Masterclass “Category buying in Retail” helpt het overzicht te behouden.
Tijd winnen, kosten drukken
Een eerste luik leert deelnemers efficiënt notuleren, mailen en de agenda beheren. “Dat klinkt triviaal, maar je kan hier makkelijk 10% van je tijd mee besparen. Mensen zitten vaak vastgeroest in hun eigen manier van werken, waardoor de beschikbare tijd niet optimaal benut wordt.”
Een tweede luik behandelt de veelheid aan data, rapporten, dashboards en ERP-systemen waarin een kat haar jongen niet terugvindt. “Eigenlijk heb je als category buyer maar twee rapportages nodig: één over je leveranciers en één over je portfolio. Die ga je continu, elke dag gebruiken als basis om te communiceren met interne en externe partners. Het gebruik van de juiste data is cruciaal.”
Door tijd vrij te maken voor wat er écht toe doet kan je als category buyer kosten besparen, maar vooral inzetten op de structurele groei van volume, omzet en marge. Deze focus heeft een rechtstreekse impact op het bedrijfsresultaat van eender welke retailorganisatie. De afdeling categoriemanagement speelt met andere woorden een cruciale rol in het optimaliseren van de rentabiliteit van de retailer.
Deze Masterclass, die plaatsvindt op dinsdag 2 mei bij RetailDetail in Antwerpen, richt zich tot beginnende category buyers of buyers met enkele jaren ervaring, tot iedereen die wel eens het gevoel heeft overspoeld te worden met operationele taken. Zowel category buyers uit grote als kleine retailorganisaties zijn met deze masterclass geholpen, onafhankelijk van de sector waarin ze zich bevinden.