80% is tevreden over enkele rij
Carrefour zegt dat het systeem al succesvol is ingevoerd in Frankrijk en Spanje, waar de meeste klanten tevreden zijn met de wijziging. Ook in België zijn de eerste reacties positief, met 80 procent van de klanten die zeggen dat ze het een verbetering vinden. De test wordt momenteel uitgevoerd in de Carrefour-hypermarkten van Bierges in Waals-Brabant en van Schoten in Antwerpen.
“Op de vloer wordt aangeduid hoe de klanten moeten aanschuiven. Een hostess zal hen informeren en helpen indien nodig. Via schermen wordt de klant gevraagd om te wachten tot er een kassa beschikbaar is en geïnformeerd naar welke vrije kassa hij zich mag begeven. Zo kunnen de klanten makkelijker doorstromen naar de vrije kassa”, legt woordvoerder Vera Vermeeren het systeem uit.
“Tijdens de testperiode kunnen klanten kiezen tussen drie kassazones: de unieke wachtrij, de selfscan of de traditionele kassazones. Als de test na de proefperiode positief is, zou het systeem ingevoerd kunnen worden in alle Carrefour hypermarkten”, klinkt het nog.
Bij het systeem met één wachtrij is het doel vooral het creëren van een gevoel van eerlijkheid, want er wordt vaak getwijfeld of het systeem echt sneller is. Zo hield ook Colruyt een tijdje een proefproject in drie winkels, maar dat werd afgevoerd toen bleek dat slechts in één van de drie filialen de klanten echt tijd wonnen.