‘Personal shopping’-dienst voor heren
“90% van de mannen koopt zijn kleding nog steeds in fysieke winkels, wij brengen vernieuwing in de retailmarkt”, zegt Asbjorn Jorgensen, mede-oprichter van The Cloakroom, dat als bedrijf afkomstig is uit Nederland. The Cloakroom biedt een ‘personal shopping service’ voor heren, en is met die dienst inmiddels al de derde op de Belgische markt.
Al sinds begin dit jaar is het Belgische Suitcase actief, dat als eerste een “online curated retail-ervaring” voor mannenmode opzette. Vorige maand kwam daar nog het Berlijnse Outfittery bij, dat zijn ‘persoonlijke stijlexpert’ op ons land losliet om heren te helpen met het samenstellen van een stijlvolle garderobe, en nu is er dus al een derde speler op het toneel verschenen.
“Een personal shopper stelt op basis van de voorkeuren en maten van de klant een box met twee à drie outfits samen. Er worden reguliere retailprijzen gehanteerd en geen service-, verzendings- of retourkosten aangerekend. De personal shoppers hebben een achtergrond in styling. Contact verloopt zoals de klant wenst: telefonisch, per email of via Facebook,” klinkt het bij The Cloakroom.
Investering van 1,2 miljoen euro
Sinds deze maand zijn twee Belgische personal shoppers actief bij The Cloakroom, “tegen eind 2015 moeten dat er twintig zijn”, zo klinkt het ambitieus. Die kunnen kiezen uit een veertigtal grote merken als Tommy Hilfiger, Scotch & Soda, Hugo Boss, Lee, Gant, Eton, Minimum en GSUS, aangevuld met een rist Scandinavische merken.
The Cloakroom werd opgericht in 2013 en haalde eerder dit jaar een investering van 1,2 miljoen euro op om zijn internationale expansie te versnellen. Intussen is het bedrijf actief in vijf landen – waaronder nu dus ook België – en zag het zijn omzet naar eigen zeggen met duizend procent groeien.
Voor The Cloakroom werken zo’n 60 mensen. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel en showroom in Amsterdam.