Op naar 2,9 miljoen m² begin 2017
Immochan kondigde zijn grootse investeringsplannen aan op de MAPIC-beurs in Cannes, waar de specialisten in retailvastgoed dezer dagen verzamelen blazen. Op de agenda van de Fransen staan zeventig projecten, waaronder ook de bouw van nieuwe winkelcentra “die beter afgestemd zijn op de nieuwe wensen van de consument”.
Naast Frankrijk, waar de groep meer dan 100 winkelcentra uitbaat die goed zijn voor 1,8 miljoen m², wil Immochan de komende jaren vooral groeien in Oost-Europa en Azië. Bedoeling is om tegen begin 2017 alles samen 2,9 miljoen m² winkelruimte in eigendom te hebben, klinkt het ambitieus.
“Dynamisch beheer van activa”
Immochan is vandaag eigenaar van ruim 360 winkelcentra (met een totale winkeloppervlakte van 2,2 miljoen m²) in alles samen 12 landen. Die krijgen jaarlijks 1,7 miljard bezoekers over de vloer en brachten in 2013 zo’n 639 miljoen euro op. In de eerste helft van 2014 bedroeg de opbrengst 318 miljoen euro, een stijging met 1,7% tegenover hetzelfde semester een jaar eerder.
Die inkomsten volstaan echter niet om de ambitieuze doelstellingen waar te maken, daarom is de groep al een tijdje bezig met een “dynamisch beheer van zijn activa”. Zo verkocht Immochan vorig jaar al twaalf winkelcentra in Frankrijk, één in Luxemburg en vijftien in Italië.
Ook de voorbije maanden werd een aantal Franse en Italiaanse eigendommen van de hand gedaan. Vandaag nog bevestigde de groep de verkoop van 13.000 m² winkelruimte in Grand-Cap in het Franse Le Havre. Koper van dienst is Amundi Immobilier.