Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. Dat kwam deels omdat de non-fooddiscounter 280 nieuwe winkels heeft geopend, waaronder voor het eerst ook in Spanje.
2.263 winkels
Action heeft vorig jaar een recordaantal nieuwe winkels geopend: 2022 eindigde met een totaal van 2.263 vestigingen in tien landen en 8.211 nieuwe banen, maakt het bedrijf bekend. Onder die nieuwe winkels zitten ook de eerste vestigingen in Spanje. Sinds het einde van het vorige boekjaar is Action ook actief geworden in een elfde markt, Slovakije.
De omzet steeg daardoor met 30% tot 8,9 miljard euro. Action maakt evenwel niet bekend hoeveel organische groei er was in de bestaande winkels. Naar eigen zeggen kwam de stijging van de nieuwe winkels, een hogere bezoekfrequentie en een hoger aankoopbedrag per bezoek. Het brutobedrijfsresultaat steeg tot 1,2 miljard euro.
Vraag naar discount
“We zien dat de vraag naar discount overal groot is”, zeg CEO Hajir Hajji. “Onze klanten bezoeken Action zowel voor dagelijkse producten (schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen als toiletpapier en maandverband) als voor bijvoorbeeld kleding of doe-het-zelfartikelen. Afgelopen jaar waren met name producten die inspelen op hoge energieprijzen (plaids en dekens, kaarsen) populair.”
De topvrouw heeft ook verdere stappen gezet in het verduurzamen van de formule: “We zijn er nog lang niet, maar maken stappen. Zo verminderden we in 2022 onze eigen CO2-emissies (scope-1 en -2) met 40%.” Tegen eind 2023 wil Action alle katoen duurzaam inkopen, tegen 2024 alle hout. Duurzaam of kostefficiënt, Action gaat er prat op vorig jaar gemiddeld 10% energie te hebben bespaard per vierkante meter winkeloppervlakte.