Na een uitdagend jaar 2022 gaat Dille & Kamille door op zijn elan met een tweede winkel in Wallonië en een vierde in Duitsland. Volgend jaar trekt de duurzame winkelketen ook naar Frankrijk, met een lokale partner.
Regie in handen houden
Op 30 maart opent Dille & Kamille een nieuwe winkel in het centrum van Namen, in de Rue de la Croix, een populaire winkelwandelstraat. Het de 44ste winkel voor de keten, de veertiende in België. Na Luik is dit pas de tweede Waalse winkel, en samen met de twee Brusselse winkels is het de vierde winkel die ook Franstalige klanten bedient in België. De Franse taal gaat snel belangrijker worden voor de retailer, want komend jaar trekt Dille & Kamille de Franse grens over. Dat zegt directeur Hans Geels, die dinsdag bij RetailDetail te gast was op uitnodiging van de Sales Management Association (SMA).
“We gaan Frankrijk niet op eigen kracht aanpakken, wel met een lokale partner, in een ‘hard franchising‘-model waarbij we zelf de regie behouden. In Frankrijk hebben we niet hetzelfde ambitieniveau als in Duitsland, waar toch de sterkste focus ligt. Maar als het lukt met die partner is het qua investering overzichtelijker. We kennen ze al meer dan vijf jaar, en na vijf jaar ‘nee’ waren we wel gevoelig voor hun argumenten, ze zijn enorm overtuigd. Het is een pilot: franchise is niet ons model, maar als je een klik hebt met de juiste partners, dan moet het lukken. Het is economisch wel slim: je hoeft minder te investeren, je kan sneller schalen, maar qua bewaking van onze merkfilosofie is het moeilijker te managen.”
Duits succes
In Duitsland gaat het Dille & Kamille intussen voor de wind, zegt Geels. Eind juni opent de keten in Bonn de vierde Duitse winkel. “We zijn heel blij dat de Duitse consument ons lijkt te snappen: de winkel in Munster, in het noorden van Noordrijn-Westfalen, is een doorslaand succes. Ook Keulen en Düsseldorf staan in onze top-15. We zijn er bekender dan we dachten.”
Helemaal verrassend is dat niet: winkels in het oosten van Nederland, van Groningen tot Maastricht, hebben op sommige dagen de helft Duitse omzet. Ook de winkels dicht bij de kust krijgen veel Duitse klanten over de vloer. “We hebben een hoge stopping power voor Duitse toeristen: ze kennen dit concept niet.” Het buitenlandse concept is overigens één op één een kopie van het Nederlandse. “We zijn nog niet zo ver om dat te optimaliseren, daarvoor moeten we nog meer marktonderzoek doen.”
Businessmodel heruitvinden
In 2022 zag Dille & Kamille de omzet met 18% stijgen, zegt Geels nog. De retailer opende vorig jaar slechts drie nieuwe winkels: er was dus een mooie autonome groei, mede als gevolg van prijsverhogingen. “Het aantal producten in het winkelmandje staat wel onder druk, maar de producten zijn allemaal iets duurder geworden. Dat compenseert. De winst bleef op peil. Dat is niet helemaal wat je wil, maar er is maar één oorzaak: de inflatie. De kosten voor lonen, huur en expansie liepen op. In België zijn de lonen in twee jaar met 20% gestegen, dat is niet bij te houden. Alleen al de materialen zijn gemiddeld 23% duurder geworden. Die inflatie doorrekenen lukt niet één op één.”
“De komende twee jaar moeten we eigenlijk ons businessmodel opnieuw uitvinden”, vindt de topman. “Hoe krijg je al die kostenveranderingen nog in lijn met een prijs die de consument begrijpt? Wij zijn in tegenstelling tot de supermarkt toch meer ‘nice to have’. Dille & Kamille heeft gelukkig wel minder last van prijsconcurrentie, omdat het allemaal eigen merk is. Dat is één van de beste strategische beslissingen die we ooit genomen hebben: we zijn niet alleen een winkelmerk maar ook een productmerk.”
Wat 2023 zal brengen, is erg onzeker: “De eerste drie maanden waren niet denderend, maar wel oké. Het wordt steeds moeilijker om te voorspellen hoe het echt zal gaan. Vorig jaar zaten we tot september achter op de begroting, en opeens trokken we alles recht in het najaar. Het is volatiel.”