“Voortrekkersrol online”
“Onze onlinemerken bol.com, Peapod.com en ah.nl hebben een voortrekkersrol gespeeld in de afgelopen 25 jaar. Vandaag kondigen we de volgende fase van onze ambitie aan, gericht op een groei van de online omzet naar 2,5 miljard euro tegen het einde van 2017”, zei topman Dick Boer tijdens presentaties aan analisten en investeerders.
Uiteindelijk moet online ongeveer 20% van de totale omzet en zo’n 5% van de voedingsverkoop vertegenwoordigen tegen 2020. Niet onhaalbaar, denken ze in Zaandam, want de internetverkoop groeit al vijf jaar met dubbele cijfers op jaarbasis, met bol.com als absolute uitschieter (+22%). De eerste drie kwartalen draaide Ahold online zo’n 916 miljoen euro, al (of ‘nog maar’) goed voor 3,7% van de totale omzet.
Investering van 60 miljoen euro
Om dat ambitieuze doel te bereiken zal Ahold 60 miljoen euro investeren om zijn internetactiviteiten uit te breiden naar “meer plaatsen, naar nieuwe gebieden en meer keuzes van het aanbod voor klanten en partners”. Zo hoopt Boer het dalende marktaandeel van zijn supermarkten te counteren en mee te profiteren van de wereldwijde consumententrend naar lagere prijzen en groter gebruiksgemak (ook al zal dat de operationele marge in eerste instantie aantasten, wellicht met zo’n 25 basispunten in 2015).
Maar, zo stelt de Ahold-topman: “We hebben een prachtig omnichannel-aanbod voor onze klanten dankzij de creatie van een sterk platform dat toekomstige groei en waardecreatie op de lange termijn garandeert.” Ahold heeft momenteel al een duizendtal IT’ers in dienst.
Ah.nl in 2015 naar België
Tijdens de presentaties viel ook te horen dat ah.nl aan het einde van dit jaar zal uitbreiden naar het noorden en het zuiden van Nederland, om in de loop van 2015 ook te worden geïntroduceerd in België. Albert Heijns broertje Bol.com is al sinds 2012, kort na de overname door Ahold, actief in België.
“Ahold wil over de exacte timing en invulling niets kwijt. Wij houden de kaarten tegen de borst omdat online een zeer concurrentiële markt is”, houdt senior director external communications Tim van der Zanden onze vraag af. Op onze vraag of Ahold de Nederlandse online operatie gewoon de grens overtrekt, net zoals ze enkele jaren geleden met hun fysieke winkels deden, reageert de woordvoerder bevestigend noch ontkennend, “maar daarbij zeg je eigenlijk niets vreemds”, klinkt het.
Volgens Van der Zanden bedraagt de omzet van AH.nl in 2014 zo’n 240 miljoen euro en die van bol.com (Nederland en België samen) 680 miljoen euro. “Door de investeringen in de groei, die elk jaar zo’n 20 à 25% moet zijn, blijft onze online operatie wel nog verlieslatend. Maar we investeren in groei”, klinkt het in Zaandam.
Behalve in België en Nederland wil Ahold ook in de Verenigde Staten online groeien. Zo zal Peapod.com zijn aanwezigheid uitbouwen naar het midden van de Verenigde Staten: volgend jaar gaat een opslagvestiging open in de staat Indiana. De omzet van Peapod.com zal eind dit jaar afklokken op 590 miljoen dollar (470 miljoen euro), een jaarlijkse groei met 11% de voorbije vijf jaar.