(Publireportage) Duurzame labels zijn relevanter dan ooit, ziet Certisys, de expert die bedrijven begeleidt bij het certificeren van hun duurzame initiatieven. Ook het bio-label zal aan belang winnen: biologische landbouw biedt immers een antwoord op de problemen van de massaproductiemethoden en met name de stikstofproblematiek.
Bio, fairtrade, ecologisch
“Bijdragen aan een duurzamer wereld, dat is onze missie”, zegt Franck Brasseur, die general manager is van Certisys sinds de overname bijna twee jaar geleden door z’n Franse sectorgenoot Ecocert, een internationale groep met een honderdtal afdelingen wereldwijd. Certisys, een officieel erkend controle- en certificatieorgaan, is actief in België, Nederland en Luxemburg vanuit drie Belgische sites: in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
“We zijn begonnen in de jaren 80, toen de biologische sector nog in de kinderschoenen stond. Toen verklaarden de mensen ons gek! Maar we hebben onze sterke filosofie behouden: we staan dicht bij onze klanten, met een duurzaam engagement voor het behoud van de biodiversiteit.” De pionier van de biologische landbouw breidt het dienstenpakket steeds verder uit: naast de officiële bio-certificatie staat Certisys ook in voor het certificeren van onder andere eerlijke en duurzame handel, ecologische schoonmaak- en verzorgingsproducten, veiligheid van de voedselketen en privé-lastenboeken.
Werken aan bekendheid van labels
Certisys certificeert bekende en minder bekende labels als Biogarantie, Ecogarantie, Demeter, Cosmos, Rainforest Alliance, MSC en Vegaplan. “We begeleiden klanten bij elke etappe van het certificatietraject,”, zegt Brasseur. Dat doet de expert voor alle types van bedrijven: van landbouwers over verwerkers en producenten tot importeurs en retailers. “We kijken erop toe dat de certificatie zin heeft, voor de consument maar ook voor de producent. We willen niet weten van greenwashing.”
Certificering helpt bedrijven om vlotter toegang te krijgen tot binnen- en buitenlandse markten. Inkopers van supermarktketens als Carrefour of Delhaize bijvoorbeeld, moeten rekening houden met lastenboeken die steeds striktere vereisten stellen op het vlak van ecologische en sociale nomen, om het assortiment in lijn te brengen met de ESG-ambities van hun bedrijf en met de regels die de EU oplegt. Labels als Ecogarantie of Rainforest Alliance bieden die garanties. De sector heeft er dan ook alle belang bij om die labels bekender te maken.
Duurzame detergenten en cosmetica
Hoe evolueert de vraag naar biologische en duurzame labels? Na een sterke groei tijdens de pandemie, kent bio nu een lichte terugval gezien de economische context, ziet Franck Brasseur. “Toch ondervinden biologische producten minder inflatie dan traditionele producten. Bio-producenten doen een aanzienlijke inspanning om de prijzen onder controle te houden, terwijl sommige merken en enseignes hun prijzen sterker doen stijgen dan het gemiddelde van de markt. Vandaag zijn sommige bioproducten daardoor relatief goedkoper dan sommige conventionele producten.”
Intussen groeit de vraag naar duurzame certificering voor detergenten en cosmetica bijzonder sterk: met meer dan 15% gemiddeld. Steeds meer fabrikanten willen hun milieu-impact beperken en kiezen voor productietechnieken die minder verbruiken en meer rekening houden met de natuur. “We gaan dat verder zien stijgen. Op termijn, als de context weer verbetert, zal ook bio weer opveren, daar ben ik zeker van.”
Bio als uitweg in stikstofdossier
De uitdagingen op het vlak van klimaat en biodiversiteit zijn immers zo groot, dat bio eigenlijk de enige uitweg biedt. “Kijk naar de stikstofdiscussie in Vlaanderen. Welke landbouwmodel willen we verdedigen? De Vlaamse regering neemt ondersteuningsmaatregelen voor landbouwers, maar die verplaatsen enkel het probleem in de tijd en ze lossen het probleem ten gronde niet op, namelijk de uitstoot van stikstof die niet meer onder controle is. Bio biedt een antwoord: het is een duurzaam en houdbaar model dat milieubehoud en landbouw verzoent. Het is de enige standaard die breed gekend en verdedigd is, en die onze milieuproblemen zal oplossen.”
De steeds strengere eisen van EU over duurzaamheid zullen duurzame labels een duwtje in de rug geven. Ook consumenten zijn steeds meer bezorgd over wat ze kopen. De grootdistributie wordt verweten dat ze sterke druk zetten op hun kleinere leveranciers. Modespelers kunnen niet langer ongestraft goedkope T-shirts laten maken door kinderen in Bangladesh.
Geëngageerde medewerkers
Bedrijven zien dat certificatie een methode is om hun duurzame praktijken te bevorderen en de toekomst van hun activiteiten te verzekeren. Neem het voorbeeld van de dioxinecrisis in België: één acteur gedroeg zich fout, de hele sector werd met de vinger gewezen en leed onder de gevolgen.”
Duurzame certificaties zijn dan ook meer dan ooit relevant. Het thema leeft, ziet Franck Brasseur: “Wij ondervinden geen moeite om geëngageerde medewerkers aan te werven. Zij herkennen zich in de waarden die door het hele bedrijf gedragen worden. We geloven in ons vak en in onze toegevoegde waarde voor de samenleving: op een onafhankelijke, transparante en coherente manier helpen we bedrijven om duurzame praktijken aan te nemen.”