Minder winst door meer marketing
De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal stijgen tot 843 miljoen euro; een stijging met een mooie 3,7% en zelfs een groei met 6,4% gecorrigeerd voor valutaschommelingen. Vooralsnog volgt de winst echter niet: die daalde zelfs van 53 naar 29 miljoen euro.
De winstdaling is een gevolg van de verhoogde investeringen in marketing. Puma is bezig immers zichzelf te herpositioneren op de sportmarkt met de baseline ‘Forever Faster’. Voor die campagne trok de groep onder meer Usain Bolt, de snelste mens ter wereld, en Mario Balotelli, het ‘enfant terrible’ van de voetbalwereld, aan (foto). Puma sloot voorts ook een deal met de Engelse voetbalclub Arsenal. Stuk voor stuk grote namen dus, die nu eenmaal veel geld kosten.
Toch lijkt de investering al te renderen, want voor het eerst in zeven kwartalen verkocht Puma nog eens meer loop- en voetbalschoenen. De schoenen tekenen intussen voor 374 miljoen euro omzet (+2%), kledij voor 323 miljoen euro (+11,4%) en accessoires voor zo’n 147 miljoen euro. Enkel de verkoop van golfgerelateerde producten slabakt, maar dat is iets waar dat andere Duitse sporticoon, Adidas, ook last van heeft.
Jaarprognose lichtjes verhoogd
“Het gaat stilaan de goede richting uit”, zegt CEO Björn Gulden, “maar zoals we eerder al zegden: we beseffen dat de herpositionering van Puma en de ommekeer van de business tijd zullen vergen, want we moeten nog volop vertrouwen opbouwen.”
Zelf hebben ze er bij Puma alvast het volle vertrouwen in, want het management heeft meteen zijn prognose voor het hele jaar opwaarts herzien: sprak het tot nog toe altijd van een status-quo tegenover 2013, dan gewaagt Puma nu van een “lage enkelcijferige groei”. De heropstanding van Puma lijkt met andere woorden wel echt ingezet.