“Ontgoochelende oktobermaand”
Op definitieve kwartaalcijfers is het nog wachten tot 20 november, maar in een tussentijds rapport waarschuwt Gap toch al dat de maand oktober een tegenvaller was: de verkoop zakte van 1,26 miljard dollar vorig jaar naar 1,23 miljard dollar (net geen miljard euro) nu. Dat brengt de kwartaalverkoop op 3,97 miljard dollar (ca. 3,2 miljard euro), waar de analisten hadden gerekend op 4,05 miljard dollar (3,25 miljard euro).
De verschillen springen nog meer in het oog wanneer we er de evolutie van de verkoop op vergelijkbare basis bij halen: een daling van 5% in het voorbije kwartaal tegenover een stijging met 4% in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Vooral Gap-winkels in de min
Met name dochterketen Gap, de grootste van het concern, deelt in de klappen: alleen al in oktober zakte de verkoop op vergelijkbare basis er met 7% (tegenover +5% een jaar eerder), terwijl Old Navy zo goed als status quo bleef (was +2%) en Banana Republic de daling wist te beperken tot 2% (was +1%). Op kwartaalbasis geeft dat: -5% voor Gap (was +1%), +1% voor Old Navy (gelijk in 2013) en status quo voor Banana Republic (tegenover -1% vorig jaar).
“We zijn ontgoocheld in de verkoopresultaten voor de maand oktober, vooral bij Gap, maar we kijken uit naar onze verbeterde eindejaarscollecties voor alle merken”, houdt CEO Glenn Murphy er de moed in. De 52-jarige Murphy wordt in februari opgevolgd door Art Peck, vandaag verantwoordelijk voor groei, innovatie en e-commerce bij Gap.