Enkel Frankrijk doet slechter
Met een aandeel van 0,59% van de totale omzet staat België samen met Nederland en Portugal op de tweede plaats in Europa: enkel in Frankrijk weegt winkeldiefstal nog zwaarder door met 0,64% van de omzet, zo blijkt uit de jaarlijkse Global Retail Theft Barometer, waarvoor dit keer 222 wereldwijd actieve retailers uit 24 landen bevraagd werden.
Winkeldiefstal mag in ons land dan al tekenen voor de helft van de totale derving (50,9%), diefstal door het eigen personeel is intussen al opgeklommen tot 29,7% van de derving. Dat is beduidend slechter dan een jaar eerder en zelfs flink boven het Europese gemiddelde (21,9%). Het aandeel van de twee andere bronnen van derving – leveranciersfraude en verlies door administratieve fouten – is in ons land gedaald tot respectievelijk 8,8% en 10,5%.
Meer beveiliging, minder derving
Alle posten samengenomen verliezen de Belgische retailers zo’n 1,16% van hun totale omzet, hetzij 880 miljoen euro op een omzet van 75,8 miljard. Een flinke smak geld, al is er een lichte daling tegenover de editie van vorig jaar: toen bedroeg de derving nog 1,30%. Daarmee volgt ons land de wereldwijde trend, want globaal is er een daling van 1,36% naar 1,29%. Al blijft het gederfde bedrag nog altijd fenomenaal: liefst 96 miljard euro verlies!
De daling van de derving is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan een verhoging van de investeringen in winkel- en productbeveiliging. Belgische retailers gebruikten hiervoor 0,71% van hun omzet, een slordige 538 miljoen euro.
Het gaat dan vooral om investeringen in beveiligingslabels, hard tags en antennes. De retailers in België presenteren hun producten ook meer en meer in gesloten vitrines of rekken en meer dan 20% van hen beschermt al meer dan de helft van de producten ‘aan de bron’, waarbij de beveiliging dus al in de verpakking of het product is geïntegreerd tijdens de productie.
Bang uitkijken naar kerstperiode
Zes op de tien Europese retailers geven aan dat de diefstal het hoogst is tijdens de kerst- en eindejaarsperiode. Klanten die onvoldoende budget hebben voor kerstgeschenken, winkels met voorraadoverschotten en tijdelijke werknemers zijn de belangrijkste redenen voor dit fenomeen, aldus nog de onderzoekers.
Volgens de Europese retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk doorverkocht kunnen worden zijn populair, zoals accessoires voor mobiele toestellen, elektrisch gereedschap en wijn. Al blijft ook voeding goed in de markt liggen bij de dieven: vers vlees, kaas en andere gastronomische specialiteiten worden vaak aangehaald als gestolen producten.