Dalend autobezit = probleem
“We weten dat het autobezit daalt, zeker in de steden, en we weten dat we meer diensten moeten bieden om onze producten bij de klant te krijgen. Ik kan op dit moment niet zeggen of we de levering in eigen hand nemen of niet, maar we zijn vastbesloten om klanten de beste morgelijke ervaring te bieden”, zo zegt countrymanager Gillian Drakeford in Retail Week.
Volgens Drakeford woont circa tweederde van de Britten op minder dan 40 minuten rijden van een Ikea-vestiging, maar beschikken steeds minder mensen onder hen over een auto om zelf naar de winkel te komen en hun spullen volgens het Cash&Carry-principe af te halen. Daarom oppert hij het idee om her en der afhaalpunten in te richten, al blijft het nog onduidelijk hoeveel er daarvan moeten komen, laat staan waar en wanneer.
Ook ‘pilots’ in Frankrijk en Duitsland
In het Franse Montpellier experimenteert Ikea intussen al een jaar met ‘Cliquez & Emportez’ in zijn bestaande woonwarenhuis (foto). Met succes, blijkbaar, want Stefan Vanoverbeke, de Belgische countrymanager van Ikea France, wil die afhaaldienst de komende maanden uitbreiden naar een vijftal winkels en dan later veralgemenen naar alle Franse vestigingen.
Eind juni opende Ikea dan weer zijn allereerste Citystore in Hamburg, een testwinkel die vooral mikt op stedelingen zonder auto. Volgens het Nederlandse vakblad Twinkle zou die stadswinkel op termijn ook dienst gaan doen als afhaalpunt: “We gaan eerst kijken hoe de winkel loopt en bekijken daarna de mogelijkheden voor de koppeling met de Duitse webshop. Het is in ieder geval wel in lijn met Ikea’s multichannelstrategie”, zo bevestigde een woordvoerder van Ikea Duitsland.