De grote Franse supermarktketens tasten in eigen buidel om de koopkracht te beschermen. Op vraag van de overheid beloven ze honderden producten een kwartaal lang zo goedkoop mogelijk te verkopen.
Honderden miljoenen euro’s
Franse foodretailers staan een trimester lang hun marges af op honderden producten. De ministers van Economie en van Handel hebben een akkoord gesloten met de supermarkten en houden een “anti-inflatiekwartaal” waarin ze honderden producten aan “de laagst mogelijke prijzen aanbieden”. Alle enseignes doen mee, behalve E.Leclerc, meldt LSA.
Het gaat om een inspanning van enkele (honderden) miljoenen euro’s, geeft economieminister Bruno Le Maire toe. In ruil voor die inspanning mogen de supermarkten dan wel nieuwe prijsonderhandelingen met de leveranciers opstarten in juni. De supermarkten mogen ook kiezen hoeveel en welke artikelen ze tegen bodemprijzen verkopen. Deelnemende producten zullen te herkennen zijn aan een gemeenschappelijk logo.
Verschillend per locatie
Carrefour laat al weten dat een 150-tal producten op de lijst komen te staan, vooral huismerkartikelen. Ook Système U verlaagt de prijzen van 150 referenties met 15 tot 20%. Bij Intermarché krijgen zelfs 500 artikelen het anti-inflatielogo, wat de supermarktgroep naar eigen zeggen bijna honderd miljoen euro zal kosten. Alleen E.Leclerc weigert mee te doen. Die keten benadrukt dat het altijd de laagste prijzen heeft en roept consumenten op om zelf de prijzen te vergelijken via een nieuw prijsvergelijkingsplatform.
Het deelnemende assortiment hoeft weliswaar niet in alle winkels hetzelfde zijn, maar kan per regio of winkel verschillen. Carrefour koos tijdens rondetafelgesprekken bijvoorbeeld per winkel de meest relevante producten, afhankelijk van de plaatselijke eetgewoonten. Over enkele dagen zal de actie naar verwachting in de winkelrekken zichtbaar worden.