AB InBev haalde vorig jaar recordvolumes. De Stella-brouwer floreert ook op de Belgische thuismarkt dankzij een focus op ‘premium’-bieren.
Minder tijdens de wereldbeker
AB InBev heeft een bruisend jaar achter de rug: de omzet steeg met 11,2% naar 57,8 miljard dollar (54 miljard euro). De groei kwam er vooral dankzij prijsstijgingen, want het volume klom ‘maar’ met 2,3% naar 595 miljoen hectoliter. Toch was dat een recordvolume, aldus de Leuvense brouwerijreus.
Op de Noord-Amerikaanse markt haalt de Jupiler- en Leffe-producent vandaag de meeste omzet (zowat 16 miljard euro), maar de groei was het sterkst in Zuid-Amerika (+28%). Hoewel AB InBev niet alle kostenstijgingen kon doorrekenen, steeg de operationele winst (EBITDA) zonder wisselkoerseffecten met 7,2% tot net 19 miljard euro.
Opvallend is wel dat ’s werelds grootste brouwer in het laatste kwartaal minder bier verkocht, net toen de wereldbeker voetbal in Qatar plaatsvond. Weer kwam het door Amerika: door de stijgende prijzen dronken Amerikanen minder bier. Het volume daalde in Noord-Amerika zelfs met 8,3%, terwijl de prijzen slechts met 2,5% stegen.
Focus op premiumstrategie
AB InBev is niet bang dat de kwartaaltrend zich dit jaar doorzet: voor 2023 rekent de groep op een EBITDA-stijging met 4 tot 8%, in lijn met vorig jaar. De winstmarge zal wel verder verwateren door de aanhoudende inflatie. Op het Russisch-Oekraïens front blijft de brouwer in spagaat: net zoals onder meer Heineken en Carlsberg beloofde AB InBev uit Rusland weg te gaan, maar doet het dat tot op heden niet. Tegelijk meldt het bedrijf trots dat het Tsjernihivske, het populairste bier van Oekraïne, vorig jaar naar België bracht en alle opbrengsten van die verkoop aan humanitaire hulp gaf.
Op de Belgische thuismarkt zag AB InBev in 2022 een aanhoudend herstel van de horeca, vooral dankzij een “constante focus op premiumisatiestrategie”. Stella Artois geldt er als premium, goed voor een dubbelcijferige groei ten aanzien van 2021. In de retail klom het marktaandeel eveneens dankzij premiumbieren. “2022 was een jaar vol uitdagingen, maar de biercategorie blijft veerkrachtig”, zegt president Fabio Sala van AB InBev BeNeLux en Frankrijk.