Zopas publiceerde Ahold Delhaize zijn jaarverslag 2022. Daarin besteedt de retailer veel aandacht aan lokale verankering en aan vorderingen op het vlak van duurzaamheid, maar ook andere cijfers springen in het oog.
19 lokale merken
De behoorlijk sterke financiële resultaten van Ahold Delhaize werden al op 15 februari gepubliceerd, nu staat ook het volledige jaarverslag van de retailgroep online. Daarin geeft de retailer niet alleen financiële details, maar ook meer duiding over de strategie en de vorderingen op het vlak van duurzaamheid, gezondheid en digitalisering.
Het thema van het rapport luidt “Local Matters”: Ahold Delhaize profileert zich immers als een familie van wel negentien lokale merken die sterk verankerd zijn in hun lokale gemeenschappen. De groep stelt 414.00 mensen tewerk in 7.659 winkels, die elke week zestig miljoen klanten bedienen.
6,5 miljoen euro
Het cijfer dat nogal makkelijk de krantenkoppen haalt, is het loonpakket van topman Frans Muller. Gezien de sterke prestaties vorig jaar, kan de CEO op een mooie bonus rekenen. Zijn totale verloningspakket steeg van 5,7 miljoen euro in 2021 naar ruim 6,5 miljoen in 2022. Daarmee is hij niet eens de grootste verdiener binnen de groep: Amerikaans topman Kevin Holt verdiende met 6,6 miljoen euro nog nét iets meer. De retailer boekt in de Verenigde Staten sterkere resultaten dan in Europa, waar de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne een grotere impact hebben.
1.812 afhaalpunten
Ahold Delhaize wil diepere (digitale) relaties uitbouwen met zijn klanten en de omnichannel-transformatie versnellen. Eind 2022 had de retailer 1.812 afhaalpunten. De online consumentenomzet steeg met 4,9%. Maandelijks gebruiken 15,7 miljoen actieve klanten een mobiele app van de groep. De online penetratie voor boodschappen bedraagt nu 7,1%.
33% minder voedselverspilling
De retailer wil het voortouw nemen in de transformatie naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. Nu al komt 54,4% van de omzet van eigen merkproducten uit de verkoop van gezonde producten. Voedselverspilling werd met 33% gereduceerd sinds 2016. Vergeleken met 2021 was er 2,5% minder verspilling. De CO2-emissies gingen 32% lager vergeleken met 2018. 27% van de primaire plastic huismerkverpakkingen was recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar in 2022.
13 miljard aan lonen
De tevredenheidsscore van de eigen werknemers bleef vorig jaar stabiel op 79%. De retailer behaalt nu een inclusiviteitsscore van 80%. 53% van de medewerkers zijn vrouwen. Ahold Delhaize betaalde dertien miljard aan lonen uit.
25,2 miljoen kaarthouders
Ahold Delhaize zet sterk in op klantengetrouwheid: er zijn nu al 25,2 miljoen houders van een klantenkaart, een stijging met 11,3% vergeleken met 2021. 71% van de nettoverkopen worden gerealiseerd door houders van zo’n klantenkaart. Ook het aantal winkels binnen de groep met zelfscanoplossingen blijft stijgen: het zijn er nu 2.646.