2022 was een recordjaar voor Beiersdorf, het moederbedrijf van Nivea en Eucerin. Zowel de omzet als de winst stegen flink, maar de groep waarschuwt al dat ze zo’n groei dit jaar niet zal volhouden.
Nivea spant de kroon
De organische omzet steeg met 10,2% in het afgelopen boekjaar. Zowel de afdeling verzorgingsproducten voor consumenten als de kleefstoffeneenheid Tesa, die de elektronica- en automarkt bedient, tekenden een mooie vooruitgang op.
Bij Nivea, Eucerin en La Prairie klom de omzet met 8,8% tot 6,1 miljard euro, met vlaggenschip Nivea als blijvende sterkhouder. Het merk verkocht 9,6% meer, geholpen door een stijgende vraag in opkomende markten en hogere prijzen, observeert Reuters.
Terugval in 2023
Tesa zag de omzet zelfs met 13,6% groeien tot 1,5 miljard euro. Omdat de auto- en elektronicaproductie weer op gang komt, nam de vraag toe, terwijl prijsverhogingen de fors hogere kosten hielpen compenseren. Ook het bedrijfsresultaat ging er met 16,6% op vooruit tot 1,2 miljard euro.
“2022 was een uitstekend jaar voor Beiersdorf met een opmerkelijk resultaat voor beide bedrijfssegmenten, Consumer en Tesa”, besluit CEO Vincent Warnery. “Voor het eerst in minstens twee decennia hebben we een tweecijferige organische omzetgroei gerealiseerd.” Dit jaar zal de autonome omzetgroei door de aanhoudende inflatie en kostenstijgingen echter vertragen tot rond de 5%, verwacht Warnery.